zondag, oktober 11, 2009

Lavazza - A Modo Mio

Geven en nemen, zo zit het leven in elkaar. De ene week geef je een halve kilo Godiva pralines weg, de andere week win je zelf een Lavazza espressomachine. Ik wist dat een abonnement op Cook een goed idee was.

Als ik de 'geven & nemen' filosofie ernstig neem, dan is het nu weer mijn beurt om een wedstrijd uit te schrijven. Gezien ik niet de persoon ben om met karma te sollen doe ik dat ook. Coolinary, morgen, winnen... do it!

woensdag, oktober 07, 2009

Truffels part 2

Woensdag chocoladedag! Nuja, dinsdag is chocoladedag maar op woensdag krijgen jullie hier steevast het resultaat te zien van onze noeste arbeid in de avondles.

Splittertruffel: Geroosterde amandelschilfers, hazelnoten, pistachenoten, praliné, witte chocolade & cacaopoeder.


Roomtruffel: Boter, room, witte chocolade, 1/2 vanillestok, pure chocolade, geroosterde amandelschilfers.



Kokostruffel: Suiker, water, glucose, kokos, honing, pure chocolade, melkchocoladeschavelingen



Pralinétruffel: Boter, praliné, melkchocolade, vanillemerg, cacaopoeder, pure chocolade


Cognac Koffietruffel: Boter, fondant, pure chocolade, Cognac, koffiepasta, melkchocolade, pure chocoladeschavelingen


Het pralineren begint al aardig te lopen, het hanteren van de spuitzak wil voorlopig nog niet echt super lukken. Maar we blijven proberen natuurlijk. Zolang de chocolaatjes maar geweldig smaken, lig ik er geen nachten van wakker dat ze niet allemaal exact hetzelfde gevormd zijn.

dinsdag, oktober 06, 2009

De Dikke Vegetariër - Mark Bittman

Huisvrouwen hebben ‘Ons Kookboek’, Italofielen zweren bij ‘De Zilveren Lepel’, keukenklunzen kunnen bij ‘SOS Piet’ terecht, en voor de vegetariërs is er ‘De Dikke Vegetariër’ van Mark Bittman. Deze ruim 2.000 recepten tellende kolos heeft zijn naam alvast niet gestolen en heeft de eer en het genoegen het dikste, meest complete vegetarische kookboek te zijn op de culinaire boekenmarkt.



De carnivoren en omnivoren onder ons die bij het lezen van het woordje ‘vegetariër’ al beginnen te huiveren en het liefst zo snel mogelijk willen wegklikken misschien volgende even meegeven. Auteur Mark Bittman kon je op zijn 57ste nog gerust een stereotiepe Amerikaan noemen. Overgewicht, te hoge cholesterol en een bloedsuikerspiegel om u tegen te zeggen. Direct een reden om zijn eetgewoonten drastisch te veranderen, maar niet te drastisch natuurlijk. Van ’s ochtends vroeg tot aan het avondeten kwamen er geen dierlijke producten over zijn lippen. Het avondeten zelf was een momentje om loos te gaan in alles wat overdag ‘verboden’ was. Gaandeweg leerde Bittman zaken zoals fruit, groenten, granen, noten… meer en meer te appreciëren zodat deze ook hun weg vonden naar zijn avondmaal. -25 kg later kunnen we Bittman een geslaagde flexitariër noemen.

Terug naar het boek dan maar. Simpel te bereiden gerechten die naast vegetariërs eigenlijk iedereen kunnen bekoren. Naast je stukje vlees of vis eet je toch ook nog groenten, niet? Wel, dan durf ik hier te beweren dat deze joekel de moeite is om in huis te halen. Met de pompoen op de cover is het zelfs een ideaal oktoberboek. Doen!

Sid Frisjes in Culinaire Ambiance

Ben ik vorige maand domweg vergeten te melden dat ik als ‘lezer van de maand’ in het fijne kookblad Culinaire Ambiance stond zeker. Bijna een volledige pagina mocht ik mijn licht laten schijnen over culinair getinte vragen zoals daar zijn:

Vanwaar de interesse voor koken?
Wat is je favoriete kookboek?
Beschouw je koken als een kunst?
Wat is het laatste kookboek dat je gekocht hebt?
Kan je opkijken naar chefs en zoja, naar wie bijvoorbeeld?
Wat is het laatste wat je uit Culinaire Ambiance heb gemaakt?
Kan je ook genieten van een glas wijn?
Zit je bij een kookclub?

...

Razend relevante antwoorden dat ik gegeven heb, niet te doen. Schermen met ‘helden’ (Leduc & Persoone), ‘Pottenkijken met Coolinary’, koken met ‘Qlinaria’, het zat er allemaal netjes in verwerkt. Lezer van de maand zijn, het is me wat. Een handtekeningsessie op de boekenbeurs dringt zich ei zo na op.

maandag, oktober 05, 2009

Wildbereidingen 30/09

Een van de voordelen van een avondcursus koken is dat je lekker te eten krijgt. Een van de nadelen van een avondcursus koken is dat je (te) veel lekkers te eten krijgt.


Limousinfilet met snoepjes van libertine, zachte geitenkaas, pompoencrème en krachtige jus met abdijbier

Fazant fine champagne



Gebakken eend, gegratineerde zoete aardappel met 3 kazen, slaatje van witloof met gehakte noten en peer, balsamicoreductie.


En van dat laatste gerechtje heb ik dus amper iets gegeten wegens verzadigd. Misschien had ik van de fazant geen dubbele portie moeten nemen, maar die was zo lekker sappig...

vrijdag, oktober 02, 2009

Qlinaria in de Gasthuisstraat

Barbecuekampioenschappen zijn een niet te onderschatten onderneming. Als je op het einde van de rit de rekening maakt blijkt zoiets zelfs behoorlijk wat centjes te kosten. Een spaarvarken is op zijn best als het goed gespekt is, wat direct ook de reden is waarom u dit weekend een delegatie van Qlinaria in de Turnhoutse Gasthuisstraat kan terugvinden.

Verse pompoensoep
Pittige chili con carne
Broodjes chipolata
Kippenspiesjes met limonaise
Witte wijn, rode wijn & cava

Gezellig shoppen en een lekker hapje eten, het kan.

woensdag, september 30, 2009

Pralines: les 3

Na de Godiva ervaring ondertussen in 't schooltje ook weer zelf in de weer geweest om pralines te proberen maken. Snel enkele foto's van het resultaat.

Variatie op een Ben Hur: Marsepeinbodem, vulling met boter, fondant, mokkapasta, hazelnoot en een melkchocoladejasje.


Ben Hur: Marsepeinbodem, boter, fondant, mokkapasta, walnoot en witte chocoladejasje.


Marie-Jeanne: Marsepeinbodem en euhm -plafond, boter, fondant, praliné, melkchocoladejasje & schavelingen.



Tropicana: Marsepeinbodem, boter, fondant, melkchocolade, geraspte kokosnoot, Batida de Coco en een melkchocoladejasje.


Alweer meer dan ons best gedaan denk ik dan. De collega's leken het alvast te lusten, al was er één onverlaat die die overheerlijke praline een ganse werkdag op zijn bureau heeft laten liggen. Geen idee of die ook nog werd opgegeten.

maandag, september 28, 2009

Go Godiva Go

Chocolade aan de vingers? Check! Chocolade aan één papiertje? Check! Ladies & Gentlemen, we have a winner. Eén iemand mag zich morgenochtend aan een doos van 500 gr goddelijke Godiva pralines verwachten waaronder:

Ecusson Lait: Vloeibare botercaramel in een schelp van zachte melkchocolade

Rosace: Gekristalliseerde hazelnootcrème op smaak gebracht met koffie



Mathilde: Smeuïge chocoladeganache met koffie in pure chocolade



Liberty: Een schelp van pure chocolade gevuld met crème van hazelnootpraliné met boter en koffie


Corail: Verse room met kokosnoot, rum en hazelnootpraliné afgewerkt met een vierkantje van amandelnougatine in een schelp van pure chocolade

En de winnaar is, godzijdank iemand die ook af en toe eens op coolinary.be komt piepen, medeblogger en collega. Felicidades Sylvie! Aan degenen die ik teleur moet stellen. Er komen vast en zeker nog andere gelegenheden. Better luck next time.

zondag, september 27, 2009

Wafels & Dinges


Mooi nieuws vanuit New York. De 'Vendy Awards', de New Yorkse oscars voor het beste street food zeg maar, kent zijn winnaar. Niemand minder dan de Belg Thomas De Geest heeft met zijn 'Wafels&Dinges' de hoofdvogel afgeschoten. Twee jaar geleden ruilde Thomas zijn job bij IBM in voor een gele mobiele wafelkraan en voila...the American dream is uitgekomen. Respect!

zaterdag, september 26, 2009

vrijdag, september 25, 2009

Oh My Godiva...

Waar het hart van vol is, daar loopt de mond van over. En in mijn geval is dat de laatste tijd dus chocolade. Ik heb amper 4 lessen “pralines” achter de kiezen of er wordt me door 2 vriendelijke dames van Talking Heads een wel bijzonder unieke kans in de schoot geworpen. Een bezoek brengen aan het prestigieuze chocoladehuis Godiva, een workshop met maître chocolatier Ilse Wilmots, een geleid bezoek aan de fabrieksruimte alsook aan het chocolademuseum, avondreceptie in de Godiva winkel aan de Grote Zavel in Brussel in het bijzijn van de charmante Axelle Red.


Het spreekt voor zich dat dit alles fantastische ervaring was en dat maakt het natuurlijk extra jammer dat mij vandaag en morgen de tijd ontbreekt om foto’s te posten, leuke anekdotes te vertellen en diens meer. Doch niet getreurd, de foto’s zullen wel degelijk volgen alsook een uitgebreid verslag. Met de schat aan informatie die ik gisteren heb opgedaan maak ik er volgende week misschien wel ‘Godivaweek’ van. Wie weet?

Coolinary zou trouwens Coolinary niet zijn als er voor de lieve lezertjes niets in zit. Ik mag dan wel op dergelijke uitnodigingen grote sier maken, de mensen die hier af en toe eens komen piepen worden daar niet zozeer slechter van. Zo heb ik hier in mijn bezit een door Axelle Red gehandtekende pralinedoos (ballotin in de vakstaal) ‘Belgische Origine Belge’ van maar liefst 500 gram die ik een keertje niet voor mezelf ga houden.

Zin in een halve kilo overheerlijke pralines? Stuur een mailtje naar
Sidfrisjes@gmail.com, zet een originele reactie bij deze post of reageer via Facebook. Een met chocolade bevlekte, maar daarom niet minder onschuldige hand, kiest de winnaar.

woensdag, september 23, 2009

Truffels part 1

Gek toch dat de collega's me op woensdag precies liever zien passeren dan andere dagen. Misschien dat de chocolaatjes die ik altijd bij heb er voor iets tussen zitten?



De 'horecatruffel': pure chocolade, room en melkchocolade & chocolade schaafsel als jasje.


De speculaastruffel: boter, pure chocolade, speculaaskruiden, witte chocolade & fjingehakte speculaas als jasje.


Düsseldorf of mokkatruffel: Boter, pure chocolade, mokkapasta en melkchocolade & cacaopoeder als jasje.


Botertruffel: Boter, pure chocolade, vanillemerg en melkchocolade & chocoladeschaafsel als jasje.



Whiskytruffel: Room, glucose, pure chocolade, whisky, boter en melkchocolade & cacaopoeder als jasje.
Tot zover onze eerste ervaringen met het truffel maken. De bevindingen? Er is nog werk om de vullingen perfect te spuiten maar lekker was het zeer zeker. Dat kunnen mijn proefkonijnen alvast beamen.
En alsof dit nog niet genoeg chocolade was voor één week, mag ik morgen op bezoek bij Godiva in Brussel. Ook niet direct het eerst het beste merk. Op het programma staat een broodjeslunch, een workshop met een meester chocolatier, een bezoekje aan de Godiva ateliers, een geleid bezoek aan het chocolademuseum (zou er al een foto van mij hangen?) en als kers op de praline,... nog iets leuks met Axelle Red. Uiteraard meer daarover later.

zondag, september 20, 2009

Wildbereidingen 17/09

Dinsdags pralines, donderdags wildbereidingen. Zo breng ik tot januari mijn lesavonden door. De pralines kan ik thuis nog wel fotograferen, voor de wildbereidingen moet ik m'n toestel mee naar de les nemen. Afgelopen donderdag was ik het voor een keertje niet vergeten.



Tartaar van Meritus rundfilet & kingkrab, vinaigrette van belle de fontenay met balsamico en sojasaus, afgewerkt met foie gras.



Sneetjes Ardense bizon (die was er niet) saus & karamel met La Chouffe bier, platte de florenville aardappel.


Kangoeroe, eendenborst, gerookte biet & asperges, aardappelkroketjes met geitenkaas.

donderdag, september 17, 2009

Weight Watchers

Aan een geslaagde (reclame)campagne gaat meestal flink wat denkwerk vooraf. Meestal zeg ik, want soms is de opzet maar povertjes. Zo kregen we deze voormiddag op het werk omstreeks 10.08h een mail dat de Weight Watchers ons een gezonde lunch aanboden. Vriendelijk, al is dat niet een beetje laat om zoiets te melden? ¾ van de collega’s had reeds een lunchpakket van thuis bij en ¼ besteld voor 10 uur ’s ochtends een broodje bij de receptioniste. Je mag je producten en diensten bij mij altijd komen aanbieden, maar kan er dan eerst eens even 3 seconden over nagedacht worden misschien? Een al dan niet low fat dessertje, een appel of iets dergelijks... daar zat ik nog op te wachten, maar bruin brood, paté, hesp, kippenwit… ik dacht het niet!

woensdag, september 16, 2009

Pralines: les 2

Als ik me een beetje aan mijn goede voornemens kan houden dan kan je hier de volgende 4 maanden elke woensdag (of donderdag als ik lui ben) foto's bekijken van de pralinespielerei uit de avondles. Gisteren gingen we verder op het elan van vorige week met enkele pareltjes overtrekpralines. Het blijft de tweede keer dat we dit deden dus ik vind het resultaat nog altijd top. Komen ze!


Vanillemarsepein en advocaat met een jasje van pure chocolade, afgewerkt met melkchocolade en een half pistachenootje.


Gehakte walnoten, marsepein, cognac, mokkapasta omhuld met witte chocolade en afgewerkt met een walnoot en melkchocolade. In de speciaalzaak durven ze dit alvast 'Mannon' noemen.



Marsepein, gekonfijte sinaasappelschillen, Blue Curaçao, sinaasappelpasta en pure chocolade.



Vanillemarsepein en advocaat met een jasje van witte chocolade, afgewerkt met melkchocolade en een half pistachenootje.


Marsepein, bruine rum en gekarameliseerde amandelnoten, melkchocolade en afgewerkt met witte chocolade.Je kan deze onder de noemer 'Africaine' aan de man bengen.



Marsepein, walnoten, amandelen, bruine rum, vanillepeul en melkchocolade. 'Grenoble' voor de liefhebber.



En dit zijn ze nog eens netjes op een rijtje, om duimen en vingers bij af te likken. Volgende week komen er voor de eerste keer truffels aan de beurt. Deze zijn nog niet op en ik heb al iets om naar uit te kijken.

Boterham met ei

Of we vroeger nu naar een pretpark, de dierentuin of op daguitstap gingen, in het lunchpakketje zaten steevast boterhammetjes met ei. Bizar eigenlijk want thuis aten we dat nooit. Af en toe kwam er wel eens een roereitje op tafel, met Pasen een gekookt eitje enzo maar een boterham met ei? Nooit. Ik gok dat het boerhammetje met ei zo tot het 5de schooljaar bij uitstapjes het lunchpakket haalde en toen was het plotsklaps gedaan met die boterhammetjes.

Om één of andere reden kwam dit gisteren ter sprake en wat bleek, ook bij mijn 2 collega’s was dit vaste kost bij uitstapjes. Ik durf zo gokken dat dit bij meer mensen het geval is en indien zo, moet het boterhammetje met ei dan niet tot culinair erfgoed verheven worden?

zondag, september 13, 2009

Herta Marmercake

Een luie zondagvoormiddag is een luie zondagvoormiddag. Als er dan cake gebakken wordt dan komt die uit een pakje van Herta. Via een gunstige wind die we voor de gemakkelijkheid The Insiders noemen, zijn er zo enkele pakjes in mijn koelkast beland en voor je het weet ben je dingen aan het uittesten.



De pakjes cake dus. Op televisie giet die goeierd van een opa de inhoud in één beweging in de bakvorm.In de werkelijkheid gaat het net niet zo vlot, wat geen ramp hoeft te zijn. Je krijgt namelijk voldoende de kans het deeg van je vingers af te likken. Lekker!


40 minuutjes in een voorverwarmde oven van 180° (na 35 er uit gehaald wegens klaar) en dit is het resultaat. Een mooie gemarmerde cake die dankzij mijn Konstantin Slawinski cakevorm netjes in 12 verschillende plakjes is opgedeeld. Nuja, netjes? De cake bolde nogal op zodat het beoogde resultaat niet je dat was.



Op de smaak valt er niets aan te merken. Niet te zoet, niet te zwaar. Cake hoe cake een pakje hoort te smaken. Te serveren met een fris glaasje Baileys. Ik kijk alvast heel vriendelijk richting Insiders!

woensdag, september 09, 2009

Le nouveau chocolatier est arrivé


Zien ze er niet om op te eten uit? Als dit al de pralines zijn de je maakt tijdens je tweede les in de avondschool dan wil ik wel eens zien hoe ik ervoor sta op het einde van de module. Pralines maken is trouwens niet direct een bezigheid die je halfbakken moet aanpakken. Het tempereren van de chocolade moet redelijk precies zijn voor een goed resultaat.

Niet dat de heren Persoone en Marcolini zich zorgen moeten beginnen maken maar toch... den deze heeft de smaak te pakken!

maandag, september 07, 2009

Limonaise

Limonaise, een traditional in de Coolinary en Qlinaria keuken, kan blijkbaar steeds meer mensen bekoren. Een eerste keer gemaakt bij pikante kipspiesjes maar eigenlijk hapt het sausje zo goed weg dat je heb bij veel meer kan eten. Piet Huysentruyt huist nog niet in Sid Frisjes dus er moeten geen winkels afgeschuimd worden om potjes limonaise te kopen, nee je maakt het gewoon zelf.

Mayonaise, room en limoenen zijn de drie basisingrediënten, vervolgens kan je twee richtingen uit. Een lobbig sausje of een dressing... Ik ga geen hoeveelheden geven want dit is zo simpel en het lekkerst als je het 'to taste' klaarmaakt. Zoals je het zelf graag hebt dus.

Meng limoensap en de zestes van een limoen met de room. Voor een limonaisedressing kan je hier direct de mayo toevoegen om de gewenste dikte te bekomen, ga je voor de lekker dikke limonaise dan klop je de citrusroom op alvorens te mengen met mayo. Zo simpel is het.

maandag, augustus 31, 2009

BK Barbecue - Qlinaria

Wat een weekend zeg. Na een eindeloos lijkende reeks van 'vergaderingen', al dan niet publieke proefavonden, winkelsessies, was het gisteren eindelijk zover: Het Belgisch Kampioenschap Barbecue in Torhout.

Het verdict: 13e plaats in het algemene klassement (37 teams), 4e plaats in de categorie 'Ambiance'.


Het team koks in goed gezelschap!



Trio van paling, gebakken, gelakt en gerookt (22ste)


Kiprollade met gewokte groentjes en gebakken aardappelen (20ste)


Varkensvlees op een Oosters slaatje met Wostyndressing en -saus en aardappelgratin (9de)
Rundrollade met aardappelwafel en Rodenbachsaus (12de)


Gekarameliseerde ananas, krokantje van ananas, moelleux van chocolade. De kersen vervangen de drie bolletjes gemberijs met hun krokante chocolade jasje. (9de)

Geweldige ploeg, fantastische medewerkers... apetrots op de vierde plaats in de categorie 'Ambiance'.

donderdag, augustus 27, 2009

Guess who's back

ikke! Links en rechts wat commentaar gekregen dat men die 'dobbele witjes beu' was dus hup... een nieuw logje.

Druk druk druk trouwens de laatste dagen. Te druk op het werk dankzij collega's die van hun welverdiende vakantie genieten... druk ook met de voorbereidingen voor het BK Barbecue deze zondag. En dan is er ook nog het huis waar in gewerkt moet worden. Ontspanning zouden we haast vergeten, al kon het vorig weekend gelukkig toch.

Pukkelpop (Faith No More, Them Crooked Vultures, Dizzee Rascal, NERD, Fitty, The Galacticos, veel Vietnamees eten...)

Antwerpen Proeft (De Godevaart, Hofke van Bazel, Het Gebaar, Manus, De Koninck, ...)

Een verlengd weekend met muziek en lekker eten... zo mogen er nog volgen.

maandag, augustus 10, 2009

Dobbelewitjes

De kermis is in de stad en dat wel twee weken lang. Hoogdagen voor foorvolk allerhande (type marginale agressieve autotuners, kettingrokende tienermoeders, white thrash...) welke u als extra attractie kan bezichtigen, gratis en voor niets.

Zelf heb ik mijn fietsroute van / naar het werk reeds omgebuigd zodat ik het oord van verderf niet moet passeren. En toch... toch ga ik een uitzondering moeten maken. Naar verluidt zou het kleine standje naast de carrousel nog steeds 'dobbelewitjes' verkopen, een soortement snoepgoed wat gerust onder jeugdsentiment te klasseren valt.

Ik dacht even een foto te googlen maar schijnbaar zijn 'dobbelewitjes' een onbekend iets op internet. De eerste verwijzing ernaar kwam zelfs van een post op coolinary, om maar te zeggen. Of ik schrijf 'dobbelewitjes', of ze dreigen vergeten te worden. Een dezer dagen langs de foor dus om een velletje te halen, te fotograferen en te vereeuwigen voor het nageslacht.

dinsdag, augustus 04, 2009

Als de makreel je haak niet lust...

... zwemt hij voor een andere kust!

'Makreel met fijne groentjes en Ricard in een papillotje' als specialiteit, zo stond het in de krant, was één van de hapjes die we zouden serveren op het BK barbecue. Was, want de makreel blijkt op vakantie. Akkoord, het is augustus en ook de mensjes en verschillende vogels trekken naar andere oorden, maar toch.

Voor onze proefavond in juni hadden we met 5 personen ongeveer 100 makrelen (komt ie) aan de haak geslagen. Een rotvangst zo bleek, normaal gezien zou je er dan minstens 250 moeten kunnen binnenrijven. en ik die best tevreden was met 100 vissen.

Met het oog op het eerder (en ondertussen reeds tot in den treure aangehaalde) Belgische Kampioenschap Barbecue waren we gisteren met zijn vijven rond 04.30 h vanuit Oud-Turnhout naar Scheveningen vertrokken om beter te doen. Zuinig geschat is dat 110 km enkele rit. Verder mag je 35 € rekenen om aan boord van de visserssloep te worden toegelaten. Dat brengt de rekening op 220 km en een globaal gespendeerd bedrag van 175 €.

Om 8 uur 's ochtends voeren we uit, om 16.00 h voeren we terug binnen en wat zat er in onze emmer? 6 makreelbeesten. 6! Dat is 36 km en 30 € per makreel. In de geschiedenis van de visvaart mag dit een rotvangst heten. Wat erger is, de makreel zal het een worst wezen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...