En van dat laatste gerechtje heb ik dus amper iets gegeten wegens verzadigd. Misschien had ik van de fazant geen dubbele portie moeten nemen, maar die was zo lekker sappig...
maandag, oktober 05, 2009
Wildbereidingen 30/09
En van dat laatste gerechtje heb ik dus amper iets gegeten wegens verzadigd. Misschien had ik van de fazant geen dubbele portie moeten nemen, maar die was zo lekker sappig...
vrijdag, oktober 02, 2009
Qlinaria in de Gasthuisstraat
Verse pompoensoep
Pittige chili con carne
Broodjes chipolata
Kippenspiesjes met limonaise
Witte wijn, rode wijn & cava
Gezellig shoppen en een lekker hapje eten, het kan.
woensdag, september 30, 2009
Pralines: les 3
maandag, september 28, 2009
Go Godiva Go
Corail: Verse room met kokosnoot, rum en hazelnootpraliné afgewerkt met een vierkantje van amandelnougatine in een schelp van pure chocolade
zondag, september 27, 2009
Wafels & Dinges

zaterdag, september 26, 2009
vrijdag, september 25, 2009
Oh My Godiva...

Het spreekt voor zich dat dit alles fantastische ervaring was en dat maakt het natuurlijk extra jammer dat mij vandaag en morgen de tijd ontbreekt om foto’s te posten, leuke anekdotes te vertellen en diens meer. Doch niet getreurd, de foto’s zullen wel degelijk volgen alsook een uitgebreid verslag. Met de schat aan informatie die ik gisteren heb opgedaan maak ik er volgende week misschien wel ‘Godivaweek’ van. Wie weet?
Coolinary zou trouwens Coolinary niet zijn als er voor de lieve lezertjes niets in zit. Ik mag dan wel op dergelijke uitnodigingen grote sier maken, de mensen die hier af en toe eens komen piepen worden daar niet zozeer slechter van. Zo heb ik hier in mijn bezit een door Axelle Red gehandtekende pralinedoos (ballotin in de vakstaal) ‘Belgische Origine Belge’ van maar liefst 500 gram die ik een keertje niet voor mezelf ga houden.
Zin in een halve kilo overheerlijke pralines? Stuur een mailtje naar Sidfrisjes@gmail.com, zet een originele reactie bij deze post of reageer via Facebook. Een met chocolade bevlekte, maar daarom niet minder onschuldige hand, kiest de winnaar.
woensdag, september 23, 2009
Truffels part 1
De 'horecatruffel': pure chocolade, room en melkchocolade & chocolade schaafsel als jasje.
Düsseldorf of mokkatruffel: Boter, pure chocolade, mokkapasta en melkchocolade & cacaopoeder als jasje.
Botertruffel: Boter, pure chocolade, vanillemerg en melkchocolade & chocoladeschaafsel als jasje.
Whiskytruffel: Room, glucose, pure chocolade, whisky, boter en melkchocolade & cacaopoeder als jasje.
zondag, september 20, 2009
Wildbereidingen 17/09
Tartaar van Meritus rundfilet & kingkrab, vinaigrette van belle de fontenay met balsamico en sojasaus, afgewerkt met foie gras.
Sneetjes Ardense bizon (die was er niet) saus & karamel met La Chouffe bier, platte de florenville aardappel.
donderdag, september 17, 2009
Weight Watchers
woensdag, september 16, 2009
Pralines: les 2
Vanillemarsepein en advocaat met een jasje van pure chocolade, afgewerkt met melkchocolade en een half pistachenootje.
Vanillemarsepein en advocaat met een jasje van witte chocolade, afgewerkt met melkchocolade en een half pistachenootje.
Boterham met ei
Om één of andere reden kwam dit gisteren ter sprake en wat bleek, ook bij mijn 2 collega’s was dit vaste kost bij uitstapjes. Ik durf zo gokken dat dit bij meer mensen het geval is en indien zo, moet het boterhammetje met ei dan niet tot culinair erfgoed verheven worden?
zondag, september 13, 2009
Herta Marmercake
De pakjes cake dus. Op televisie giet die goeierd van een opa de inhoud in één beweging in de bakvorm.In de werkelijkheid gaat het net niet zo vlot, wat geen ramp hoeft te zijn. Je krijgt namelijk voldoende de kans het deeg van je vingers af te likken. Lekker!
40 minuutjes in een voorverwarmde oven van 180° (na 35 er uit gehaald wegens klaar) en dit is het resultaat. Een mooie gemarmerde cake die dankzij mijn Konstantin Slawinski cakevorm netjes in 12 verschillende plakjes is opgedeeld. Nuja, netjes? De cake bolde nogal op zodat het beoogde resultaat niet je dat was.
woensdag, september 09, 2009
Le nouveau chocolatier est arrivé
Zien ze er niet om op te eten uit? Als dit al de pralines zijn de je maakt tijdens je tweede les in de avondschool dan wil ik wel eens zien hoe ik ervoor sta op het einde van de module. Pralines maken is trouwens niet direct een bezigheid die je halfbakken moet aanpakken. Het tempereren van de chocolade moet redelijk precies zijn voor een goed resultaat.
Niet dat de heren Persoone en Marcolini zich zorgen moeten beginnen maken maar toch... den deze heeft de smaak te pakken!
maandag, september 07, 2009
Limonaise
Mayonaise, room en limoenen zijn de drie basisingrediënten, vervolgens kan je twee richtingen uit. Een lobbig sausje of een dressing... Ik ga geen hoeveelheden geven want dit is zo simpel en het lekkerst als je het 'to taste' klaarmaakt. Zoals je het zelf graag hebt dus.
Meng limoensap en de zestes van een limoen met de room. Voor een limonaisedressing kan je hier direct de mayo toevoegen om de gewenste dikte te bekomen, ga je voor de lekker dikke limonaise dan klop je de citrusroom op alvorens te mengen met mayo. Zo simpel is het.
maandag, augustus 31, 2009
BK Barbecue - Qlinaria
Het verdict: 13e plaats in het algemene klassement (37 teams), 4e plaats in de categorie 'Ambiance'.
Gekarameliseerde ananas, krokantje van ananas, moelleux van chocolade. De kersen vervangen de drie bolletjes gemberijs met hun krokante chocolade jasje. (9de)
Geweldige ploeg, fantastische medewerkers... apetrots op de vierde plaats in de categorie 'Ambiance'.
donderdag, augustus 27, 2009
Guess who's back
Druk druk druk trouwens de laatste dagen. Te druk op het werk dankzij collega's die van hun welverdiende vakantie genieten... druk ook met de voorbereidingen voor het BK Barbecue deze zondag. En dan is er ook nog het huis waar in gewerkt moet worden. Ontspanning zouden we haast vergeten, al kon het vorig weekend gelukkig toch.
Pukkelpop (Faith No More, Them Crooked Vultures, Dizzee Rascal, NERD, Fitty, The Galacticos, veel Vietnamees eten...)
Antwerpen Proeft (De Godevaart, Hofke van Bazel, Het Gebaar, Manus, De Koninck, ...)
Een verlengd weekend met muziek en lekker eten... zo mogen er nog volgen.
maandag, augustus 10, 2009
Dobbelewitjes
Zelf heb ik mijn fietsroute van / naar het werk reeds omgebuigd zodat ik het oord van verderf niet moet passeren. En toch... toch ga ik een uitzondering moeten maken. Naar verluidt zou het kleine standje naast de carrousel nog steeds 'dobbelewitjes' verkopen, een soortement snoepgoed wat gerust onder jeugdsentiment te klasseren valt.
Ik dacht even een foto te googlen maar schijnbaar zijn 'dobbelewitjes' een onbekend iets op internet. De eerste verwijzing ernaar kwam zelfs van een post op coolinary, om maar te zeggen. Of ik schrijf 'dobbelewitjes', of ze dreigen vergeten te worden. Een dezer dagen langs de foor dus om een velletje te halen, te fotograferen en te vereeuwigen voor het nageslacht.
dinsdag, augustus 04, 2009
Als de makreel je haak niet lust...
'Makreel met fijne groentjes en Ricard in een papillotje' als specialiteit, zo stond het in de krant, was één van de hapjes die we zouden serveren op het BK barbecue. Was, want de makreel blijkt op vakantie. Akkoord, het is augustus en ook de mensjes en verschillende vogels trekken naar andere oorden, maar toch.
Voor onze proefavond in juni hadden we met 5 personen ongeveer 100 makrelen (komt ie) aan de haak geslagen. Een rotvangst zo bleek, normaal gezien zou je er dan minstens 250 moeten kunnen binnenrijven. en ik die best tevreden was met 100 vissen.
Met het oog op het eerder (en ondertussen reeds tot in den treure aangehaalde) Belgische Kampioenschap Barbecue waren we gisteren met zijn vijven rond 04.30 h vanuit Oud-Turnhout naar Scheveningen vertrokken om beter te doen. Zuinig geschat is dat 110 km enkele rit. Verder mag je 35 € rekenen om aan boord van de visserssloep te worden toegelaten. Dat brengt de rekening op 220 km en een globaal gespendeerd bedrag van 175 €.
Om 8 uur 's ochtends voeren we uit, om 16.00 h voeren we terug binnen en wat zat er in onze emmer? 6 makreelbeesten. 6! Dat is 36 km en 30 € per makreel. In de geschiedenis van de visvaart mag dit een rotvangst heten. Wat erger is, de makreel zal het een worst wezen.
donderdag, juli 30, 2009
Barbecue in het bos
Diepgevroren curryworsten op de grill voor de kleinsten? Dat bleek wonderwel zonder problemen te lukken. Kregen vervolgens ook een plaatsje op onze gloeiende barbecueroosters: kippenbilletjes, kippenfilets, chipolata’s, zalmpakketjes, dikke worsten, scampibrochettes, paprika’s, biefstukken, papillotjes van witte vis, gemarineerde kipfilets. Een pak vis en vlees met andere woorden en dat op het feestje van een vegetariër.
Het was op zijn minst een leuke namiddag en vooral ook een goede voorbereiding voor het BK Barbecue op 30 augustus. Had ik al gezegd dat er nog plaats was in de bus? En nu het toch terug over dat BK bezig zijn... Gisterenavond samen met Rob den bakker/wijnhandelaar een beetje met paling aan het klooien geweest. Op het einde van de rit hadden we gerookte paling, gestoomde paling, palingmousse, gebakken paling en paling in't groen. Paling overload noemen ze zoiets. Volgende keer gaan we ze ook echt grillen op de Q.
dinsdag, juli 28, 2009
... the forks are strong in this one!
Het spreekt voor zich dat wij ons ten kantore Coolinary.be wensen te distantiëren van dergelijk eetgedrag doch staan wij nog altijd 100 % achter onze leuze…
… may the forks be with you!
woensdag, juli 22, 2009
Kris De Roy - Hofke van Bazel

Het ritme van de seizoenen is ook de leidraad doorheen de receptenindex en toont overzichtelijk welk gerecht je in welk seizoen kan klaarmaken. Een kwestie van een hopeloze zoektocht naar dat ene ingrediënt in het verkeerde seizoen bij aanvang uit te sluiten.
zaterdag, juli 18, 2009
Mixdrinks & The Insiders
Met enige scepsis had ik mezelf ingeschreven op The Insiders, enkele surveys ingevuld en me aangemeld voor enkele campagnes. Totaal onterecht zo bleek gisteren, want de postbode had een eerste pakketje afgeleverd (bij de overburen, maar het is nu terecht):
6 blikjes Captain Morgan rum-cola
6 blikjes J&B whisky-cola
6 blikjes Gordon's gin-tonic
6 blikjes Smirnoff vodka-appelsap
30 flyers & kortingscoupons
1 J&B mixglas
Dat ik nu al fan ben van The Insiders lijkt me logisch, dat jullie nog niet ingeschreven zijn snap ik niet? Anywho, ik heb hier nog een 40 plastic cups liggen, frisse mixdrinks in de ijskast en ijsblokjes in de vriezer. Wie mij weet wonen mag verantwoord wat alchohol komen proeven... Zolang de voorraad strekt. Via volgende link kan je stemmen op je favoriete mixdrink en wie weet win je een Nintendo Wii of een pokerset.
maandag, juli 13, 2009
De sheriff & de makreel
Vissenkoppen aan de meeuwen voeren was dan weer wel iets voor mij. Ik vraag me trouwens af waar die meeuwen hun basis hebben. Geen vogel te bespeuren tot er vis gefileerd wordt en dan zijn ze er binnen de minuut met honderden.
En zo ziet een makreel eruit nadat ie zijn laatste adem door zijn kieuwen heeft gejaagd. Triest, maar wel supervers en razend lekker. Eind augustus nog eens een vistochtje maken, kwestie van onze gepatenteerde makreel in papillot aan te bieden op het BK Barbecue.
zondag, juli 05, 2009
Il Vicoletto - Turnhout

Rond 8 uur besloten vriendin en ik op restaurant te gaan eten, goed wetend dat dat op een zaterdagavond geen sinecure zou zijn. Aan het eerste adresje vingen we bot wegens volzet, wat ons direct ook maar een tocht langs 'the usual favourites' deed uitsluiten. Een recent geopende zaak lieten we links liggen om uiteindelijk bij 'Il Vicoletto' terecht te komen, een Italiaanse zaak in de Bloemekensgang. Vicoletto betekent trouwens steegje.
Daar zaten we dan aan het tafeltje aan de deur, genietend van de laatste zonnestraaltjes, een glaasje prosecco en elkaars gezelschap. Om te starten deelden we een gemengd bord antipasti: tomaat, mozarella, carpaccio van runds,carpaccio van zalm, meloen, ham, kappertjes, olijven... De ober die het als zijn godgegeven taak zag ervoor te zorgen dat aan onze tafel alles naar wens was bediende zich van een soortement Engels, doorspekt met Italiaans en een tikkeltje Turnhouts. In afwachting van onze secondo piatti maakte hij vriendin er attent op haar zonnebril op de tafel te leggen in plaats van op de vensterbank, anders zou ze hem zeker vergeten...
Heerlijk geurende gegrilde gamba's, een stuk zalm in een romige pestosaus, pangebakken aardappeltjes en worteltjes, meer moet dat niet zijn. Verder nog een een vers bakje thee voor mevrouwtje theelepel en een Sorbeto al Limoncello voor mijnheer. Die laatste werd gebracht met 'two straws for the lovely couple'. Nice.
Heel eventjes waanden we ons terug op vakantie in Italië, tot we plots terug op de grote markt van Turnhout stonden.
donderdag, juli 02, 2009
De Chocoladeroute - Beste chocoladeboek van de wereld

1 juli! Voor schoolkinderen, juffen en meesters het begin van een welverdiende schoolvakantie, voor ‘foodwriters’ de dag waarop de Gourmand World Cookbook Award 2009 werd uitgereikt. Dit jaar trouwens in een zonovergoten Parijs. Interessant om weten is dat ‘De Chocoladeroute’, het prachtige reisverslag annex chocoladeboek (en zo veel meer) van mijn favoriete shock-o-latier Dominique Persoone een nominatie op zak had. Reden genoeg voor mij om de uitslag van nabij op te volgen.
Dit chocoladeboek geeft een mooi beeld weer van de expeditie in Mexico van Dominique Persoone en compagnon du route Jean Pierre Gabriel, op zoek naar de oorsprong van chocolade. Dankzij de beschrijving èn de foto’s van hun chocoladeroute krijg je volop zin om een enkeltje richting Zuid-Amerika te boeken, er eventueel een lapje grond te kopen en cacaobonen te gaan telen.
Als toetje bestaat het laatste gedeelte van het boek uit een flinke reeks recepten. Liefhebbers van ’s mans pralinezaak The Chocolate Line zullen alvast enkele van zijn klassiekers tussen de recepten kunnen terugvinden. Reken maar van yes dat ik dit boek dit najaar tijdens de cursus ‘pralines en marsepein’ een keertje meeneem.
And the winner in the category ‘Best Chocolate Book in the World’ is…. Tromgeroffel (met dank aan Charlie Watts)…..
‘De Chocoladeroute’
Of we bij Coolinary het boek van Dominique Persoone een terechte winnaar vinden? Het zal wel zijn.
Of ‘Chocolate’ echt ‘Rock ’n Roll’ is? Ja verdomme.
woensdag, juli 01, 2009
Kook Ze! Fris

Hoe cool zijn de covers van de bookazines uit de reeks 'Kook Ze!' wel niet? En bij uitbreiding natuurlijk ook de boekjes zelf, dat spreekt voor zich. Ja, bij uitgeverij Minestrone zijn ze goed bezig.
Na de vreemd aanvoelende cover van ‘Kook Ze! Vreemd’ en de mooie uitvoering van ‘Kook Ze! Chic’ in bruin velours met gouden opdruk, was het afwachten wat deze keer de covergimmick zou zijn. Een roze sticker maakt je er attent op om eens aan je handen te ruiken en whatdoyouknow… ze geven plots een limoenfrisse geur af.
Zoals de titel reeds doet vermoeden waait er een frisse wind doorheen het bookazine, die je bij het omslaan van elke pagina telkens weer welkom in het gezicht waait. Als je bij deze temperatuur slechts één iets in de winkel koopt, laat het dan ‘Kook Ze! Fris’ zijn. Een ijsje kan ik nog net door de vingers zien.
Keep it! Cool(inary)