donderdag, juli 30, 2009
Barbecue in het bos
Diepgevroren curryworsten op de grill voor de kleinsten? Dat bleek wonderwel zonder problemen te lukken. Kregen vervolgens ook een plaatsje op onze gloeiende barbecueroosters: kippenbilletjes, kippenfilets, chipolata’s, zalmpakketjes, dikke worsten, scampibrochettes, paprika’s, biefstukken, papillotjes van witte vis, gemarineerde kipfilets. Een pak vis en vlees met andere woorden en dat op het feestje van een vegetariër.
Het was op zijn minst een leuke namiddag en vooral ook een goede voorbereiding voor het BK Barbecue op 30 augustus. Had ik al gezegd dat er nog plaats was in de bus? En nu het toch terug over dat BK bezig zijn... Gisterenavond samen met Rob den bakker/wijnhandelaar een beetje met paling aan het klooien geweest. Op het einde van de rit hadden we gerookte paling, gestoomde paling, palingmousse, gebakken paling en paling in't groen. Paling overload noemen ze zoiets. Volgende keer gaan we ze ook echt grillen op de Q.
dinsdag, juli 28, 2009
... the forks are strong in this one!
Het spreekt voor zich dat wij ons ten kantore Coolinary.be wensen te distantiëren van dergelijk eetgedrag doch staan wij nog altijd 100 % achter onze leuze…
… may the forks be with you!
woensdag, juli 22, 2009
Kris De Roy - Hofke van Bazel

Het ritme van de seizoenen is ook de leidraad doorheen de receptenindex en toont overzichtelijk welk gerecht je in welk seizoen kan klaarmaken. Een kwestie van een hopeloze zoektocht naar dat ene ingrediënt in het verkeerde seizoen bij aanvang uit te sluiten.
zaterdag, juli 18, 2009
Mixdrinks & The Insiders
Met enige scepsis had ik mezelf ingeschreven op The Insiders, enkele surveys ingevuld en me aangemeld voor enkele campagnes. Totaal onterecht zo bleek gisteren, want de postbode had een eerste pakketje afgeleverd (bij de overburen, maar het is nu terecht):
6 blikjes Captain Morgan rum-cola
6 blikjes J&B whisky-cola
6 blikjes Gordon's gin-tonic
6 blikjes Smirnoff vodka-appelsap
30 flyers & kortingscoupons
1 J&B mixglas
Dat ik nu al fan ben van The Insiders lijkt me logisch, dat jullie nog niet ingeschreven zijn snap ik niet? Anywho, ik heb hier nog een 40 plastic cups liggen, frisse mixdrinks in de ijskast en ijsblokjes in de vriezer. Wie mij weet wonen mag verantwoord wat alchohol komen proeven... Zolang de voorraad strekt. Via volgende link kan je stemmen op je favoriete mixdrink en wie weet win je een Nintendo Wii of een pokerset.
maandag, juli 13, 2009
De sheriff & de makreel
Vissenkoppen aan de meeuwen voeren was dan weer wel iets voor mij. Ik vraag me trouwens af waar die meeuwen hun basis hebben. Geen vogel te bespeuren tot er vis gefileerd wordt en dan zijn ze er binnen de minuut met honderden.
En zo ziet een makreel eruit nadat ie zijn laatste adem door zijn kieuwen heeft gejaagd. Triest, maar wel supervers en razend lekker. Eind augustus nog eens een vistochtje maken, kwestie van onze gepatenteerde makreel in papillot aan te bieden op het BK Barbecue.
zondag, juli 05, 2009
Il Vicoletto - Turnhout

Rond 8 uur besloten vriendin en ik op restaurant te gaan eten, goed wetend dat dat op een zaterdagavond geen sinecure zou zijn. Aan het eerste adresje vingen we bot wegens volzet, wat ons direct ook maar een tocht langs 'the usual favourites' deed uitsluiten. Een recent geopende zaak lieten we links liggen om uiteindelijk bij 'Il Vicoletto' terecht te komen, een Italiaanse zaak in de Bloemekensgang. Vicoletto betekent trouwens steegje.
Daar zaten we dan aan het tafeltje aan de deur, genietend van de laatste zonnestraaltjes, een glaasje prosecco en elkaars gezelschap. Om te starten deelden we een gemengd bord antipasti: tomaat, mozarella, carpaccio van runds,carpaccio van zalm, meloen, ham, kappertjes, olijven... De ober die het als zijn godgegeven taak zag ervoor te zorgen dat aan onze tafel alles naar wens was bediende zich van een soortement Engels, doorspekt met Italiaans en een tikkeltje Turnhouts. In afwachting van onze secondo piatti maakte hij vriendin er attent op haar zonnebril op de tafel te leggen in plaats van op de vensterbank, anders zou ze hem zeker vergeten...
Heerlijk geurende gegrilde gamba's, een stuk zalm in een romige pestosaus, pangebakken aardappeltjes en worteltjes, meer moet dat niet zijn. Verder nog een een vers bakje thee voor mevrouwtje theelepel en een Sorbeto al Limoncello voor mijnheer. Die laatste werd gebracht met 'two straws for the lovely couple'. Nice.
Heel eventjes waanden we ons terug op vakantie in Italië, tot we plots terug op de grote markt van Turnhout stonden.
donderdag, juli 02, 2009
De Chocoladeroute - Beste chocoladeboek van de wereld

1 juli! Voor schoolkinderen, juffen en meesters het begin van een welverdiende schoolvakantie, voor ‘foodwriters’ de dag waarop de Gourmand World Cookbook Award 2009 werd uitgereikt. Dit jaar trouwens in een zonovergoten Parijs. Interessant om weten is dat ‘De Chocoladeroute’, het prachtige reisverslag annex chocoladeboek (en zo veel meer) van mijn favoriete shock-o-latier Dominique Persoone een nominatie op zak had. Reden genoeg voor mij om de uitslag van nabij op te volgen.
Dit chocoladeboek geeft een mooi beeld weer van de expeditie in Mexico van Dominique Persoone en compagnon du route Jean Pierre Gabriel, op zoek naar de oorsprong van chocolade. Dankzij de beschrijving èn de foto’s van hun chocoladeroute krijg je volop zin om een enkeltje richting Zuid-Amerika te boeken, er eventueel een lapje grond te kopen en cacaobonen te gaan telen.
Als toetje bestaat het laatste gedeelte van het boek uit een flinke reeks recepten. Liefhebbers van ’s mans pralinezaak The Chocolate Line zullen alvast enkele van zijn klassiekers tussen de recepten kunnen terugvinden. Reken maar van yes dat ik dit boek dit najaar tijdens de cursus ‘pralines en marsepein’ een keertje meeneem.
And the winner in the category ‘Best Chocolate Book in the World’ is…. Tromgeroffel (met dank aan Charlie Watts)…..
‘De Chocoladeroute’
Of we bij Coolinary het boek van Dominique Persoone een terechte winnaar vinden? Het zal wel zijn.
Of ‘Chocolate’ echt ‘Rock ’n Roll’ is? Ja verdomme.
woensdag, juli 01, 2009
Kook Ze! Fris

Hoe cool zijn de covers van de bookazines uit de reeks 'Kook Ze!' wel niet? En bij uitbreiding natuurlijk ook de boekjes zelf, dat spreekt voor zich. Ja, bij uitgeverij Minestrone zijn ze goed bezig.
Na de vreemd aanvoelende cover van ‘Kook Ze! Vreemd’ en de mooie uitvoering van ‘Kook Ze! Chic’ in bruin velours met gouden opdruk, was het afwachten wat deze keer de covergimmick zou zijn. Een roze sticker maakt je er attent op om eens aan je handen te ruiken en whatdoyouknow… ze geven plots een limoenfrisse geur af.
Zoals de titel reeds doet vermoeden waait er een frisse wind doorheen het bookazine, die je bij het omslaan van elke pagina telkens weer welkom in het gezicht waait. Als je bij deze temperatuur slechts één iets in de winkel koopt, laat het dan ‘Kook Ze! Fris’ zijn. Een ijsje kan ik nog net door de vingers zien.
Keep it! Cool(inary)
vrijdag, juni 26, 2009
Qlinaria proefavond, review
Werd rechtstreeks geserveerd van één van de drie barbecues:
250 pittige kipspiesjes met een verfrissende limoenmayonaise (1 €)
200 papillotjes van lijngevangen makreel met fijne groentjes en Pernod (1,5 €)
150 stoofpotjes van varkenswangen met rozemarijnaardappeltjes (1 €)
180 in rum gemarineerde fruitspiesjes met gekonfijt gemberijs (1 €)
Een volle degustatiekaart van 5 € was goed voor een gratis minipizza en er werden er ruim 350 verdeeld onder de aanwezigen.
Zelf is de avond een beetje aan mij voorbijgegaan omdat je met duizend en één dingen bezig bent, maar dat hoort erbij natuurlijk. Een kort babbeltje hier en daar en hup, weer door doen… een leuke ervaring. Op naar het Belgisch Kampioenschap!

En ja hoor, ook u kunt mee naar het Belgische Kampioenschap Barbecue. Qlinaria legt een bus in vanuit Turnhout richting Torhout en terug. Voor een luttele 12 € reist u onbezorgd naar de plaats van gebeuren waar u alle kandidaten aan het werk kunt zien. Het spreekt voor zich dat er ook de gelegenheid is om een en ander te proeven. Wie met de bus meereist mag zich nog aan enkele (culinaire) extraatjes verwachten. Wij hopen dan ook van harte met een volle bus te kunnen rijden.
Inschrijven doe je best per mail naar sidfrisjes@gmail.com en is geldig na betaling van 12 €. Verder info volgt!
dinsdag, juni 23, 2009
Tinne & Guy stoppen met frituur Chalet
donderdag, juni 18, 2009
Wommen met The Insiders

Wommen, ik had er nog nooit van gehoord tot ik begin deze week ergens doorklikte naar de webstek van The Insiders. Wom staat voor 'word to mouth' ofte mond-aan-mond reclame. Iedereen womt met andere woorden, want leuke of lekkere dingen deel je toch met je vrienden, niet? En de minder leuke uiteraard ook.
Lid worden van The Insiders kan wel eens de moeite lonen. Je schrijft je in, vult enkele korte surveys in en stelt je kandidaat voor de beschikbare campagnes. Aan de hand van je profiel wordt je al dan niet geselecteerd voor zo'n campagne en krijg je een campagnepakket thuisgestuurd.
Momenteel staan er drie campagnes in de steigers: eentje voor Baileys Coffee, eentje voor mixdrinks (Smirnoff vodka - appelsap, J&B Whisky - cola, Gordons gin - tonic, Captain Morgan rum - cola) en eentje voor Herta kant en klaar deeg. Toeval wil dat de drie campagnes alle drie mucho coolinary approved zijn. Met een gelukje deze zomer whisky cola, een ovenverse cake en wat Baileys op ons terras!
Nog steeds aan het lezen? Dan is het nu tijd om door te klikken naar The Insiders!
donderdag, juni 11, 2009
Q-Linaria, proefavond + businschrijving

Moest er nog iemand aan twijfelen... wij nemen onze deelname aan het Belgisch Kampioenschap Barbecue op 30 augustus 2009 in Torhout wel degelijk serieus. Zo is het bijvoorbeeld niet uitzonderlijk dat wij rond de middernachtklok nog aan het vergaderen zijn over kledij, hapjes, opgelegde gerechten, sponsors, barbecues, proefavonden, ... er komt wat bij kijken!
Sponsors zoeken blijkt bijvoorbeeld geen sinecure ten tijde van crisis maar we blijven volharden. In afwachting van het afronden van het sponsorluik staan we natuurlijk niet stil. Financieel komt er aardig wat bij kijken en geld in het laatje om het op 30 augustus waar te maken is meer dan welkom.
Direct de reden om op woensdag 24 juni in parochiezaal Meuletiende in Turnhout onze eerste 'Barbecue Proefavond' te organiseren. Proefavond mag je letterlijk nemen want terwijl wij 'proef'draaien kunt u proeven van verschillende hapjes en drankjes. Allen meer dan welkom.
Mensen die op 30 augustus graag mee naar het Belgisch Kampioenschap Barbecue afzakken hebben geluk. Barbecueteam Q-Linaria zal een bus voorzien voor meereizende supporters en lekkerbekken. Voor een luttele twaalf euro kan u de verplaatsing Turnhout - Torhout - Turnhout maken, zonder u zorgen te maken over eventuele alcoholcontroles. Q-Linaria zal een extraatje voorzien maar later meer daarover. Een volle bus zou geweldig zijn, maar uiteraard draaien wij onze hand niet om voor een bus meer of minder. Laat die inschrijvingen maar komen => Contact Yves Van De Ven, SidFrisjes@gmail.com voor verdere info.
Rest me voorlopig enkel nog Sarah van de Kaartenmakerij te bedanken voor de geweldig mooie flyer die ze gemaakt heeft.
dinsdag, juni 09, 2009
Het Vuur van Jelle - Aan tafel in d'Hoogeschool
Vorige donderdag naar Leuven gespoord om de persvoorstelling van het kookboek 'Het Vuur van Jelle - Aan tafel in d'Hoogeschool' bij te wonen. Normaal gezien laat ik dergelijke voorstellingen voor wat ze zijn, maar één jaar nadat Jelle & Micheline de eerste reeks van 'Mijn Restaurant' wonnen wou ik wel eens zien welke richting het restaurant was ingeslagen.
Stilgezeten hebben ze in d'Hoogeschool allerminst. Het restaurant, goed voor zo'n 30 couverts verhuisde naar het eerste verdiep. De vrijgekomen ruimte op de gelijkvloer werd omgetoverd tot de +/- 50 couverts tellende 'Le Bistro'. In deze moderne ruimte kan je, in tegenstelling tot het restaurant waar je kiest tussen een 4, 5 of 6 gangen menu, wel à la carte kan eten. Ideaal voor een snelle lunch of een ongedwongen tête à tête. En als dat nog niet genoeg was moest ook de keuken eraan geloven. "Niet dat we VTM niet dankbaar zijn" weet Jelle, "maar onze keuken kon niet tippen aan de keukens van het tweede seizoen".
Na de obligatoire persbabbel leidden Jelle en vrouw Yfke ons rond in hun zaak, terwijl de immer attente kelner Pieter ons voorzag van cava en lekkere hapjes. Passeerden de revue: gazpacho van tomaat, mousse van gerookte paling met groene kruiden, een langoustine, een kroketje van King crab, gelei van tomaat met een kaaskroketje, varkenswangetjes... genoeg om mij te doen watertanden en een spoedig bezoek te overwegen.
Maar we waren gekomen voor het boek: 'Het Vuur van Jelle'. In zijn boek komen niet enkel tal van recepten aan bod (ja, ook de paling in 't groen), Jelle vertelt ook in geuren en kleuren over zijn gezin, de liefde voor de keuken, d'Hoogeschool... en hij durft alvast voorzichtig een blik te werpen in de toekomst. Dat hij vier maanden aan het boek gewerkt heeft is te merken. Vlot, aangenaam geschreven, goede keuze van recepten, mooie foto's.... iets om trots op te zijn.
"Hij blijft me verwonderen" lacht Micheline even later aan de bar, "ook nu met zijn boek. Mijn restaurant mag dan een geschenk uit de hemel geweest zijn, hij maakt het toch nog altijd waar". Als je de trotse Micheline trouwens zelf nog tegen het lijf wenst te lopen in d'Hoogeschool zul je rap moeten zijn. Vanaf augustus zegt ze het jachtige leven in de horeca vaarwel en neemt zij haar oude job weer op aan de VUB.
Als Jelle even later bij mij staat bekent hij dat zo'n persvoorstelling en de bijhorende fotoshoots eigenlijk een noodzakelijk kwaad zijn. "Zeker als je zo mensenschuw bent als mij", zegt hij. Terwijl we nog enkele woorden wisselen staat kelner Pieter naast ons pata negra te snijden voor de eerste gasten die zijn gearriveerd. Het moment voor mij om de chef terug tijd in zijn keuken te gunnen.
'Het Vuur van Jelle Aan tafel in d'Hoogeschool' van Jelle Temmerman is uitgegeven door Davidsfonds/Leuven en verkrijgbaar bij de betere boekhandel.
maandag, juni 08, 2009
Goezot in't Hofke
Koken voor The John Henry Orchestra, The Antwerp Gispy Ska Orkestra, Moonlight Cruisers, The Buckshots, The Baboons, Stinky Lou & The Goonmat, Smokestack Lightnin, The Blasters, Bottle of Moonshine, The Electrophonics, The Rhythm Junks, Hill Billy Boogiemen, Ian Siegal en Campina Reggea - en tussendoor ook nog foto's trekken.
Straks ook nog een praktijkexamen 'wijn' gaan doen. Proeven, commentaar geven, proefblad invullen... en dan eindelijk slapen.
maandag, juni 01, 2009
BBQ-team Qlinaria

Het inschrijvingsgeld van BBQ-team QLinaria is gestort, er is geen weg meer terug. Op zondag 30 augustus verdedigen we onze Turnhoutse kleuren op het Belgisch Kampioenschap Barbecue in het exotische Torhout.
Over de gerechtjes wordt volop nagedacht, net als over de inkleding van onze stand. Uiteraard hou ik jullie hier op Coolinary.be op de hoogte van onze vorderingen.
Wie op woensdag 24 juni 's avonds niets te doen heeft kan alvast langskomen op onze eerste proefavond. De bedoeling is in eerste instantie enkele proevertjes uit te proberen om zo onze kas te spekken. Plaats van gebeuren is het terras van café 'De Penge' in Turnhout, het oudste café van Turnhout. Meer info volgt in de loop van de volgende dagen.
zondag, mei 31, 2009
Kleine kwaaltjes? De oplossing van Winiefred

Omdat ik me moet indekken tegen reacties uit eigen huis snel een anekdote. Als mijn kleine schoonbroertje een oorontsteking had, dan liep die steevast in huis rond met een windel om zijn oren. Niet dat die windel hem veel goed deed, maar de inhoud, gebakken ui, des te meer. Ik heb er niet alleen veel mee gelachen, waarschijnlijk heb ik hem er zelfs mee gepest, maar werken deed het wel! Een tip die ook in dit boek niet mag ontbreken dus.
Uitgetest door mijn moeder, een voetbad met aardappelschillen. Na zo'n voetbad van om en bij de 10 minuten heb je niks last meer van vermoeide benen. Het verdict: klopt als een bus.
Als ik goed geteld heb komen niet minder dan 113 kwalen aan bod en nog meer oplossingen. Tenzij je vermoeide benen hebt en zonder aardappelen zit moest je nu al naar de winkel aan het lopen zijn!
'Kleine kwaaltjes? De oplossing van Winiefred' is uitgegeven bij Davidsfond/Leuven en kan je in de winkel bestellen onder volgend ISBN nummer: 978 90 5826 579 1
woensdag, mei 27, 2009
Makkelijke maïssoep
Zondagvoormiddag op een zonnig terras, verse maïssoep.
Nodig:
1 grote gesnipperde ajuin, 1 rode paprika in blokjes gesneden, 1 blikje maïs (circa 250 gr) afgespoeld, 1 1/2 liter groentebouillon, teentje uitgeperste knoflook, cayennepeper, zout, olijfolie
Doen:
* De ajuin, paprika en knoflook op een matig vuur aanstoven tot de ui glazig is.
* De groentebouillon toevoegen en aan de kook brengen.
* Na circa 10 minuten koken de maïs toevoegen en op smaak brengen met zout en (cayenne)peper.
* Mixen en klaar.
maandag, mei 25, 2009
Cheese

Op de blog van Sarah kon je pas je eigen inbreng doorsturen ter vervolmaking van één van haar übercoole kaartjes. Mijn bijdrage tot bovenstaand kaartje beperkte zich tot het woordje 'cheese', direct een winner zo bleek. Zo zie je maar dat bij coolinary altijd heel foodgericht wordt nagedacht.
Interesse in originele kaartjes? Voor een kaartje mooi en fijn moet je bij De Kaartenmakerij zijn.
donderdag, mei 21, 2009
Culinaria² - Menu²
Voor mijn eerste voorgerecht ging ik langs bij Julien Burlat van restaurant Dôme * uit Antwerpen. Daar stond een 'minestrone van rivierkreeft in cannelloni met gefrituurde wortelen en komijn' op mij te wachten. De toon was gezet.
Een statie verder was collega kempenzoon Viki Geunes van restaurant 't Zilte ** reeds druk in de weer met mijn tweede voorgerechtje, een overheerlijke 'zeewolf en tonijn tataki, aubergines met zwart look en venkelgnocchi'.
woensdag, mei 20, 2009
Heston Blumenthal in Mijn Restaurant
De Heston Blumenthal die met zijn charisma een volledig Brugs concertgebouw wist te vullen? De man achter The Fat Duck in Bray, het tweede beste restaurant ter wereld? Die van 'In Search of Perfection'? Die Heston Blumenthal ja, die heeft door mijn Turnhoutse straten geflaneerd. Rekening houdend met het feit dat ik dagelijks met de fiets voorbij het restaurant passeer, was de kans dus niet gering dat ik hem tegen het lijf zou zijn euhm gefietst.
Niet dus! Die ene keer dat een culinaire grootheid als Heston Blumenthal door mijn geboortestad loopt weet ik van niets. Niet dat ik er iets tegen zou gaan zeggen zijn ofzo maar toch… Hoe onnozel!
Over naar de essentie dan maar. Wie geraakt er in de finale en wij wint die dan? Mijn ‘roddel’tante wist me gisteren nog te zeggen dat stemmen eigenlijk geen zin had gezien alles toch volgens een draaiboek verloopt.’s Avonds bleek alvast dat er van de door haar vooropgestelde afloop niets meer klopte. Gelukkig maar.
Van mij mag Kortrijk wel winnen. Omdat ik hier in het keukenteam geloof en omdat het plaatje ook klopt.
Of Sint-Truiden… een knaller van een maître, een gedreven zaal en een keuken met potentieel.
Of doe toch maar Turnhout want lokaal chauvinisme kan nooit geen kwaad. Tenzij je ‘van’t Stad’ bent natuurlijk.
SMS Turnhout naar 6677
