vrijdag, juni 26, 2009

Qlinaria proefavond, review

De eerste Qlinaria barbecue proefavond hebben we achter de rug en ik denk dat we van een klein succesje mogen spreken. Zo was het weer ronduit schitterend, waardoor zo’n 200 mensen op een geïmproviseerd terras konden genieten. De opgekomen lekkerbekken vonden zowel hun weg naar de toog als naar de cavabar en de mojitostand. Ja, het was een dorstig weertje, al wilden we natuurlijk naam maken met onze hapjes.

Werd rechtstreeks geserveerd van één van de drie barbecues:

250 pittige kipspiesjes met een verfrissende limoenmayonaise (1 €)
200 papillotjes van lijngevangen makreel met fijne groentjes en Pernod (1,5 €)
150 stoofpotjes van varkenswangen met rozemarijnaardappeltjes (1 €)
180 in rum gemarineerde fruitspiesjes met gekonfijt gemberijs (1 €)

Een volle degustatiekaart van 5 € was goed voor een gratis minipizza en er werden er ruim 350 verdeeld onder de aanwezigen.

Zelf is de avond een beetje aan mij voorbijgegaan omdat je met duizend en één dingen bezig bent, maar dat hoort erbij natuurlijk. Een kort babbeltje hier en daar en hup, weer door doen… een leuke ervaring. Op naar het Belgisch Kampioenschap!






En ja hoor, ook u kunt mee naar het Belgische Kampioenschap Barbecue. Qlinaria legt een bus in vanuit Turnhout richting Torhout en terug. Voor een luttele 12 € reist u onbezorgd naar de plaats van gebeuren waar u alle kandidaten aan het werk kunt zien. Het spreekt voor zich dat er ook de gelegenheid is om een en ander te proeven. Wie met de bus meereist mag zich nog aan enkele (culinaire) extraatjes verwachten. Wij hopen dan ook van harte met een volle bus te kunnen rijden.

Inschrijven doe je best per mail naar sidfrisjes@gmail.com en is geldig na betaling van 12 €. Verder info volgt!

dinsdag, juni 23, 2009

Tinne & Guy stoppen met frituur Chalet


... maar doen dat niet zonder in stijl afscheid te nemen. Van 24 tot 28 juni wordt er in frituur Chalet gratis friet geserveerd. Uit nostalgie misschien toch ook eens even binnenwippen.

donderdag, juni 18, 2009

Wommen met The Insiders


Wommen, ik had er nog nooit van gehoord tot ik begin deze week ergens doorklikte naar de webstek van The Insiders. Wom staat voor 'word to mouth' ofte mond-aan-mond reclame. Iedereen womt met andere woorden, want leuke of lekkere dingen deel je toch met je vrienden, niet? En de minder leuke uiteraard ook.

Lid worden van The Insiders kan wel eens de moeite lonen. Je schrijft je in, vult enkele korte surveys in en stelt je kandidaat voor de beschikbare campagnes. Aan de hand van je profiel wordt je al dan niet geselecteerd voor zo'n campagne en krijg je een campagnepakket thuisgestuurd.

Momenteel staan er drie campagnes in de steigers: eentje voor Baileys Coffee, eentje voor mixdrinks (Smirnoff vodka - appelsap, J&B Whisky - cola, Gordons gin - tonic, Captain Morgan rum - cola) en eentje voor Herta kant en klaar deeg. Toeval wil dat de drie campagnes alle drie mucho coolinary approved zijn. Met een gelukje deze zomer whisky cola, een ovenverse cake en wat Baileys op ons terras!

Nog steeds aan het lezen? Dan is het nu tijd om door te klikken naar The Insiders!

donderdag, juni 11, 2009

Q-Linaria, proefavond + businschrijving


Moest er nog iemand aan twijfelen... wij nemen onze deelname aan het Belgisch Kampioenschap Barbecue op 30 augustus 2009 in Torhout wel degelijk serieus. Zo is het bijvoorbeeld niet uitzonderlijk dat wij rond de middernachtklok nog aan het vergaderen zijn over kledij, hapjes, opgelegde gerechten, sponsors, barbecues, proefavonden, ... er komt wat bij kijken!

Sponsors zoeken blijkt bijvoorbeeld geen sinecure ten tijde van crisis maar we blijven volharden. In afwachting van het afronden van het sponsorluik staan we natuurlijk niet stil. Financieel komt er aardig wat bij kijken en geld in het laatje om het op 30 augustus waar te maken is meer dan welkom.

Direct de reden om op woensdag 24 juni in parochiezaal Meuletiende in Turnhout onze eerste 'Barbecue Proefavond' te organiseren. Proefavond mag je letterlijk nemen want terwijl wij 'proef'draaien kunt u proeven van verschillende hapjes en drankjes. Allen meer dan welkom.

Mensen die op 30 augustus graag mee naar het Belgisch Kampioenschap Barbecue afzakken hebben geluk. Barbecueteam Q-Linaria zal een bus voorzien voor meereizende supporters en lekkerbekken. Voor een luttele twaalf euro kan u de verplaatsing Turnhout - Torhout - Turnhout maken, zonder u zorgen te maken over eventuele alcoholcontroles. Q-Linaria zal een extraatje voorzien maar later meer daarover. Een volle bus zou geweldig zijn, maar uiteraard draaien wij onze hand niet om voor een bus meer of minder. Laat die inschrijvingen maar komen => Contact Yves Van De Ven, SidFrisjes@gmail.com voor verdere info.

Rest me voorlopig enkel nog Sarah van de Kaartenmakerij te bedanken voor de geweldig mooie flyer die ze gemaakt heeft.

dinsdag, juni 09, 2009

Het Vuur van Jelle - Aan tafel in d'Hoogeschool


Vorige donderdag naar Leuven gespoord om de persvoorstelling van het kookboek 'Het Vuur van Jelle - Aan tafel in d'Hoogeschool' bij te wonen. Normaal gezien laat ik dergelijke voorstellingen voor wat ze zijn, maar één jaar nadat Jelle & Micheline de eerste reeks van 'Mijn Restaurant' wonnen wou ik wel eens zien welke richting het restaurant was ingeslagen.

Stilgezeten hebben ze in d'Hoogeschool allerminst. Het restaurant, goed voor zo'n 30 couverts verhuisde naar het eerste verdiep. De vrijgekomen ruimte op de gelijkvloer werd omgetoverd tot de +/- 50 couverts tellende 'Le Bistro'. In deze moderne ruimte kan je, in tegenstelling tot het restaurant waar je kiest tussen een 4, 5 of 6 gangen menu, wel à la carte kan eten. Ideaal voor een snelle lunch of een ongedwongen tête à tête. En als dat nog niet genoeg was moest ook de keuken eraan geloven. "Niet dat we VTM niet dankbaar zijn" weet Jelle, "maar onze keuken kon niet tippen aan de keukens van het tweede seizoen".

Na de obligatoire persbabbel leidden Jelle en vrouw Yfke ons rond in hun zaak, terwijl de immer attente kelner Pieter ons voorzag van cava en lekkere hapjes. Passeerden de revue: gazpacho van tomaat, mousse van gerookte paling met groene kruiden, een langoustine, een kroketje van King crab, gelei van tomaat met een kaaskroketje, varkenswangetjes... genoeg om mij te doen watertanden en een spoedig bezoek te overwegen.

Maar we waren gekomen voor het boek: 'Het Vuur van Jelle'. In zijn boek komen niet enkel tal van recepten aan bod (ja, ook de paling in 't groen), Jelle vertelt ook in geuren en kleuren over zijn gezin, de liefde voor de keuken, d'Hoogeschool... en hij durft alvast voorzichtig een blik te werpen in de toekomst. Dat hij vier maanden aan het boek gewerkt heeft is te merken. Vlot, aangenaam geschreven, goede keuze van recepten, mooie foto's.... iets om trots op te zijn.

"Hij blijft me verwonderen" lacht Micheline even later aan de bar, "ook nu met zijn boek. Mijn restaurant mag dan een geschenk uit de hemel geweest zijn, hij maakt het toch nog altijd waar". Als je de trotse Micheline trouwens zelf nog tegen het lijf wenst te lopen in d'Hoogeschool zul je rap moeten zijn. Vanaf augustus zegt ze het jachtige leven in de horeca vaarwel en neemt zij haar oude job weer op aan de VUB.

Als Jelle even later bij mij staat bekent hij dat zo'n persvoorstelling en de bijhorende fotoshoots eigenlijk een noodzakelijk kwaad zijn. "Zeker als je zo mensenschuw bent als mij", zegt hij. Terwijl we nog enkele woorden wisselen staat kelner Pieter naast ons pata negra te snijden voor de eerste gasten die zijn gearriveerd. Het moment voor mij om de chef terug tijd in zijn keuken te gunnen.

'Het Vuur van Jelle Aan tafel in d'Hoogeschool' van Jelle Temmerman is uitgegeven door
Davidsfonds/Leuven en verkrijgbaar bij de betere boekhandel.

maandag, juni 08, 2009

Goezot in't Hofke

Kan er iemand mij eens aan herinneren dat het weekend dient om te rusten, niet om te werken? Drie dagen druk in de weer geweest in't Hofke in Oud-Turnhout.

Koken voor The John Henry Orchestra, The Antwerp Gispy Ska Orkestra, Moonlight Cruisers, The Buckshots, The Baboons, Stinky Lou & The Goonmat, Smokestack Lightnin, The Blasters, Bottle of Moonshine, The Electrophonics, The Rhythm Junks, Hill Billy Boogiemen, Ian Siegal en Campina Reggea - en tussendoor ook nog foto's trekken.

Straks ook nog een praktijkexamen 'wijn' gaan doen. Proeven, commentaar geven, proefblad invullen... en dan eindelijk slapen.

maandag, juni 01, 2009

BBQ-team Qlinaria



Het inschrijvingsgeld van BBQ-team QLinaria is gestort, er is geen weg meer terug. Op zondag 30 augustus verdedigen we onze Turnhoutse kleuren op het Belgisch Kampioenschap Barbecue in het exotische Torhout.

Over de gerechtjes wordt volop nagedacht, net als over de inkleding van onze stand. Uiteraard hou ik jullie hier op Coolinary.be op de hoogte van onze vorderingen.

Wie op woensdag 24 juni 's avonds niets te doen heeft kan alvast langskomen op onze eerste proefavond. De bedoeling is in eerste instantie enkele proevertjes uit te proberen om zo onze kas te spekken. Plaats van gebeuren is het terras van café 'De Penge' in Turnhout, het oudste café van Turnhout. Meer info volgt in de loop van de volgende dagen.

zondag, mei 31, 2009

Kleine kwaaltjes? De oplossing van Winiefred


Geen zin meer om telkens naar de medicijnkast te lopen bij het kleinste ongemak? Met het boekje van Winiefred Van Killegem in de hand is dat ook niet nodig. In de voorraad- en koelkast of het kruidenrek kan je meer dan voldoende natuurlijke middeltjes vinden om je kwaaltjes te lijf te gaan. Ideaal dus als je het niet zo begrepen hebt op al die vaak dure chemische troep.

Omdat ik me moet indekken tegen reacties uit eigen huis snel een anekdote. Als mijn kleine schoonbroertje een oorontsteking had, dan liep die steevast in huis rond met een windel om zijn oren. Niet dat die windel hem veel goed deed, maar de inhoud, gebakken ui, des te meer. Ik heb er niet alleen veel mee gelachen, waarschijnlijk heb ik hem er zelfs mee gepest, maar werken deed het wel! Een tip die ook in dit boek niet mag ontbreken dus.

Uitgetest door mijn moeder, een voetbad met aardappelschillen. Na zo'n voetbad van om en bij de 10 minuten heb je niks last meer van vermoeide benen. Het verdict: klopt als een bus.

Als ik goed geteld heb komen niet minder dan 113 kwalen aan bod en nog meer oplossingen. Tenzij je vermoeide benen hebt en zonder aardappelen zit moest je nu al naar de winkel aan het lopen zijn!

'Kleine kwaaltjes? De oplossing van Winiefred' is uitgegeven bij Davidsfond/Leuven en kan je in de winkel bestellen onder volgend ISBN nummer: 978 90 5826 579 1

woensdag, mei 27, 2009

Makkelijke maïssoep



Zondagvoormiddag op een zonnig terras, verse maïssoep.

Nodig:

1 grote gesnipperde ajuin, 1 rode paprika in blokjes gesneden, 1 blikje maïs (circa 250 gr) afgespoeld, 1 1/2 liter groentebouillon, teentje uitgeperste knoflook, cayennepeper, zout, olijfolie

Doen:

* De ajuin, paprika en knoflook op een matig vuur aanstoven tot de ui glazig is.

* De groentebouillon toevoegen en aan de kook brengen.

* Na circa 10 minuten koken de maïs toevoegen en op smaak brengen met zout en (cayenne)peper.

* Mixen en klaar.

maandag, mei 25, 2009

Cheese


Op de blog van Sarah kon je pas je eigen inbreng doorsturen ter vervolmaking van één van haar übercoole kaartjes. Mijn bijdrage tot bovenstaand kaartje beperkte zich tot het woordje 'cheese', direct een winner zo bleek. Zo zie je maar dat bij coolinary altijd heel foodgericht wordt nagedacht.

Interesse in originele kaartjes? Voor een kaartje mooi en fijn moet je bij De Kaartenmakerij zijn.

donderdag, mei 21, 2009

Culinaria² - Menu²

Rondstruinen in het Brusselse Jubelpark, hoppen van het ene sterrenrestaurant naar het andere, een babbeltje slagen met Lionel Rigolet van restaurant Comme Chez Soi ** en wat foto's trekken... ideale zondagnamiddag zo bleek. Culinaria² was in mijn ogen alvast een schot in de roos.

Voor mijn eerste voorgerecht ging ik langs bij Julien Burlat van restaurant Dôme * uit Antwerpen. Daar stond een 'minestrone van rivierkreeft in cannelloni met gefrituurde wortelen en komijn' op mij te wachten. De toon was gezet.


Een statie verder was collega kempenzoon Viki Geunes van restaurant 't Zilte ** reeds druk in de weer met mijn tweede voorgerechtje, een overheerlijke 'zeewolf en tonijn tataki, aubergines met zwart look en venkelgnocchi'.


Op naar restaurant Comme Chez Soi ** waar naast Lionel Rigolet ook de mij bekende Daniel en Marcel mij hartelijke begroetten. Tegen een 'suprême van gelakeerde Barbarie eend en zijn sap gearomatiseerd met citrusvruchten, gevulde roulade van lange radijzen en krokante groenten' zeg ik uiteraard niet nee dus die liet ik me ook met plezier welgevallen.


En waarom ook geen dessert mee doornemen? Chef Mario Elias van restaurant Le Cor de Chasse * had een mooi bord bijeengeschilderd, geinspireerd op het parfum Guerlain "Homme". Straf, en de smaken klopten perfect.

Na het dessert zomaar huiswaarts keren, ho maar. Met een volle maag ben ik behoorlijk gedreven en dan durf ik het onderste al wel eens uit de kan halen. Het mag dan aardig wat moeite gekost hebben, uiteindelijk waren alle chefs bereid om voor Coolinary op de foto te gaan... tegelijkertijd. Respect!


En waarom ook niet even langs de stand van Peter Goossens van restaurant Hof van Cleve *** langslopen? Stel dat ik er nooit geraak om te 'Pottenkijken', laat staan om te eten... dan is een foto van zijn 'gebraiseerde varkenswangen met jonge erwten, dragon en citrus' toch het minste, niet?

Zelfs al gaat het om foto's, na een hoofdgerecht altijd een dessert! Na een 'taart van Brusselse plattekaas gegarneerd met rabarber en witte chocolade' van restaurant De Koopvaardij * was het welletjes geweest. Zu Hause.

woensdag, mei 20, 2009

Heston Blumenthal in Mijn Restaurant

Verbazing en ontgoocheling alom gisteren bij het bekijken van ‘Mijn Restaurant’. Uiteraard niet bij het zien van de rechtstreekse finalist. Restaurant Dell’Anno lijkt me daarvoor een meer dan logische keuze. Bij de vooruitblik naar volgende aflevering heb ik er echter wel een “Oh My God” of twee eruit geperst, als ware ik een stereotype Amerikaanse highschool bimbo. Heston Blumenthal die de twee restaurants bezoekt?

De Heston Blumenthal die met zijn charisma een volledig Brugs concertgebouw wist te vullen? De man achter
The Fat Duck in Bray, het tweede beste restaurant ter wereld? Die van 'In Search of Perfection'? Die Heston Blumenthal ja, die heeft door mijn Turnhoutse straten geflaneerd. Rekening houdend met het feit dat ik dagelijks met de fiets voorbij het restaurant passeer, was de kans dus niet gering dat ik hem tegen het lijf zou zijn euhm gefietst.

Niet dus! Die ene keer dat een culinaire grootheid als Heston Blumenthal door mijn geboortestad loopt weet ik van niets. Niet dat ik er iets tegen zou gaan zeggen zijn ofzo maar toch… Hoe onnozel!

Over naar de essentie dan maar. Wie geraakt er in de finale en wij wint die dan? Mijn ‘roddel’tante wist me gisteren nog te zeggen dat stemmen eigenlijk geen zin had gezien alles toch volgens een draaiboek verloopt.’s Avonds bleek alvast dat er van de door haar vooropgestelde afloop niets meer klopte. Gelukkig maar.

Van mij mag Kortrijk wel winnen. Omdat ik hier in het keukenteam geloof en omdat het plaatje ook klopt.
Of Sint-Truiden… een knaller van een maître, een gedreven zaal en een keuken met potentieel.
Of doe toch maar Turnhout want lokaal chauvinisme kan nooit geen kwaad. Tenzij je ‘van’t Stad’ bent natuurlijk.

SMS Turnhout naar 6677

dinsdag, mei 19, 2009

Culinaria² - Sang-Hoon Degeimbre

Afgelopen zondag in men eentje naar het Brusselse Jubelpark afgezakt om naar de crème de la crème van de Belgische gastronomie te gaan kijken. Op Culinaria² viel er niet alleen veel te zien, er viel ook veel te proeven. Foto's van de zaligheden die ik naar binnen heb gesloeberd krijg je later deze week, nu is het tijd voor Sang Hoon Degeimbre van restaurant L'Air du Temps **. Tijdens een kookduel met Mario Elias van restaurant Le Cor De Chasse * kwamen beide chefs op de proppen met een aards gerechtje.

Van Sang is geweten dat hij een van de meest vooruitstrevende chefs is van België. Zijn presentatie loog er dan ook niet om. Gecultiveerde minigroentjes in een vaasje waren zijn uitganspunt. De smaak van de groentjes zou trouwens supergeconcentreerd zijn, ... Geen idee waarom ik niet gevraagd heb zo'n miniwortel te mogen proeven.


Voorzichtig dresseren met wat bloemetjes, crumble, ...


Het resultaat mag er wezen. Voor mij nu al reden genoeg om van een tripje richting Eghezée te dromen.

Mario Elias zijn creatie moch er ook wezen. Hier werden de minigroentjes gebruikt om te garneren. Op de achtergrond kan je Sang zijn geweldige wortels zien. Toppresentatie

Close but no cigar

First runner up, een zilveren medaille, eerste eredame (ereheer klinkt niet)… Na een spannende nek aan nek race strandde coolinary.be bij de 'Culinaire Ambiance' wedstrijd op een zucht van de overwinning. Ei zo na stond Coolinary op het hoogste schavotje, helaas heeft het nipt niet mogen zijn.

Tenzij de verdiende winnaar na een onverwachte doch positieve dopingcontrole alsnog uit de running gehaald wordt, maak ik geen aanspraak op het prachtige prijzenpakket. Geen kookboeken ter waarde van 500 €, geen levenslang abonnement, geen permanente link en geen column. De eervolle vermelding mag ik hier zelf neerpennen en daarvoor wil ik iedereen die de moeite gedaan heeft om te stemmen eens vriendelijk bedanken. Ik hoop van harte dat een van mijn lezers, vrienden en collega’s de gelukkige winnaar is van een jaarabonnement.

Wie de winnaar is van de “Favoriete Foodblog van Vlaanderen” wedstrijd leest u allicht in de volgende editie van Culinaire Ambiance.


... the forks are strong in this one!

maandag, mei 18, 2009

Sandwiches, pistolets en broodjes

Kippenvel en kriebels krijg ik als vriendin begint over lange en ronde pistolets. Ten huize Frisjes is een pistolet altijd rond. Altijd! Een sandwich is dan weer lang en mals... of een diagonaal gesneden boterham, maar dan wel enkel in gezelschap van Engelssprekenden. Bij nader inzicht mag een sandwich zelfs ook hard zijn, al gaat de voorkeur dan toch uit naar de benaming broodje. Een lange pistolet? Tsss.

dinsdag, mei 12, 2009

Culinaria²

Juicht allom foodies, sterrenjagers en lekkerbekken. Vrijdag, zaterdag en zondag kan u allen afzakken naar onze hoofdstad om het er op culinair niveau eens goed te laten hangen. In het Jubelpark kan u namelijk terecht voor Culinaria², niet meer of minder dan een gastronomisch festijn om duimen en vingers bij af te likken.

Op Culinaria² zijn maar liefst 16 topchefs present, goed voor 25 Michelinsterren, die voor de hongerige bezoeker 4 verschillende menu's bereiden. Een voorgerecht van Pastorale, een tweede voorgerecht van 't Zilte, een hoofdgerecht van Comme Chez Soi en een dessertje van De Koopvaardij... hier kan het.

Surf als de bliksem naar Culinaria² voor verdere informatie. Geen zin in een uitgebreide menu met aangepaste wijnen, water en koffie voor een luttele 39€ (voorverkoop)? Dan kom je gewoon langs en geniet van de vele proeverijen en workshops die er plaatsvinden. A coolinary mustdo. Een nabeschouwing volgt.

zaterdag, mei 09, 2009

't Nagerecht

Restaurant 't Gerecht in Turnhout is, deze keer samen met Fleur Délice uit Diest, weeral genomineerd in het VTM programma 'Mijn Restaurant'. Ondanks de progressie die ze maken behoren Chris en Wendy opnieuw tot de potentiële afvallers. Persoonlijk zie ik ze ook deze ronde overleven, maar je weet natuurlijk nooit. Wie weet gaan ze Leuven wel achterna? Telkens genomineerd, telkens gewonnen.

Turnhout kan je nog steeds sms-gewijs steunen door Turnhout te sms'en naar 6677.

Er is echter nog hoop moest Turnhout deze of volgende ronde niet overleven. Aandachtige kijkers zullen al wel gemerkt hebben dat ze een klassebak in de keuken hebben staan die prachtige dessertjes maakt. Waarom geen dessertenrestaurant openen? Hip in New York en Turnhout is de volgende logische stap niet? De zaak kan je dan 't Nagerecht noemen en zo teer je toch nog op het succes van het tv-programma. Als ik straks de Lotto win dan doe ik het, al was het maar om te lachen.

woensdag, mei 06, 2009

Belgisch kampioenschap barbecue

Een beetje overmoedig zijn kan nooit kwaad. Met die instelling heb ik me, samen met een vakkundig geselecteerd team kookgenoten, ingeschreven voor het Belgisch kampioenschap barbecueën. Gezien het onze eerste deelname is hebben we nog niet het minste besef wat ons te wachten staat. Wat we wel weten is dat we het laatste weekend van augustus moeten vrijhouden. De 29ste voor een briefing en om alles op te stellen, de 30ste voor het BK.

Er zijn 5 opgelegde gerechten die door een vakjury zullen beoordeeld worden. Paling, kip, varken, rund en ananas.

Een groepsnaam? Hebben we nog niet.
Een mascotte? Hebben we nog niet.
Een thema? Hebben we nog niet.

Morgen steken we met de teamgenoten alvast een eerste keer de koppen bij elkaar.

Meer info over het BK BBQ kan je terugvinden op
www.defielesoofen.be. Ik beloof jullie alvast plechtig op de hoogte te houden van de verdere ontwikkelingen van ons team.

Tips voor een groepsnaam, mascotte, thema om de tent aan te kleden… zijn altijd welkom. Sponsors ook trouwens!

dinsdag, mei 05, 2009

Kok van't Stad


Samen met atv gaat de stad op zoek naar de 'Kok van 't Stad'. Deze wedstrijd voor hobbykoks, die op atv wordt uitgezonden, vormt de perfecte aanloop voor het Bollekesfeest met Antwerpen Proeft. Op dit evenement mogen de drie finalisten hun gerecht immers klaarmaken.
Na de ‘Ode aan ’t Stad’ en ‘de Schilder van ’t Stad’ gaat atv, samen met de stad Antwerpen, dit jaar op zoek naar de ‘Kok van ’t Stad’.
Gedreven hobbykoks, die een typisch Antwerps gerecht uit hun potten en pannen kunnen toveren, zijn de ideale kandidaten voor de wedstrijd 'Kok van 't Stad'. In een reeks van negen afleveringen gaan de stad en atv op zoek naar de ‘Kok van ’t Stad’.
De nadruk ligt op het 'Antwerpse' van het gerecht, waarbij ‘Antwerps’ ruim geïnterpreteerd kan worden. De deelnemers kunnen een nieuw gerecht bedenken, de jury verbazen met een authentiek gerecht, dat teruggrijpt naar Antwerpse culinaire tradities, typische streekproducten gebruiken of een gerecht maken met een typisch Antwerpse eigenschap (bv. een 'dikke nek'). Enige voorwaarde is dat er een reden moet zijn om het gerecht ‘Antwerps’ te noemen.
Geïnteresseerde hobbykoks kunnen zich nog tot 1 juni inschrijven via www.atv.be/kokvantstad.

De eigenlijke wedstrijd begint met een preselectie van acht kandidaten. In elke aflevering staat vervolgens één van deze kandidaten centraal. Zij krijgen elk een coach, die hen helpt hun gerecht te verbeteren. Op het einde selecteert de jury, bestaande uit Willem Azaert (culinair journalist), Ingrid Neven (kok) en David Davidse (BV en fijnproever) drie finalisten. Zij mogen hun gerecht klaarmaken op het Bollekesfeest en maken kans om een jaar lang de titel ‘Kok van ’t Stad’ te dragen. Het publiek beslist uiteindelijk wie van deze drie finalisten met de titel gaat lopen.

‘Kok van ’t Stad’: vanaf dinsdag 30 juni elke week op atv na het avondnieuws.

donderdag, april 30, 2009

Niet naar Normandië

In navolging van ons schoolreisje naar de Champagne van vorig jaar zouden we morgen richting Normandië trekken. Inderdaad, zouden. Wegens te weinig belangstellenden gaat onze trip helaas niet door. Aan het programma zal het alvast niet gelegen hebben want er stonden ons namelijk enkele leuke activiteiten te wachten.

Een bezoekje aan een Calvadosstokerij, een oesterkweker, en een authentieke camembertfabriek. Om nog maar te zwijgen van de royale fruits de mer schotel waarvan ik me had voorgenomen er eentje te verorberen. Niets van dat alles dus. Gelukkig is er de chocoladebeurs in Brugge nog die als enige troost kan dienen.

Vandaag is het trouwens de allerlaatste dag dat je op de site van Culinaire Ambiance kan stemmen op coolinary.be als je 'favoriete Vlaamse foodblog'. Ik maak me geen illusies, collega blogger Culinair-Atelier zal wel met de pluimen gaan lopen (zoals hij dat ook doet in de foodrank lijst) maar stiekem hopen mag natuurlijk altijd. In ieder geval alvast even iedereen bedanken die de moeite gedaan heeft om een stem uit te brengen.

Een andere genomineerde, hetzij in een andere categorie, die mij heel trots maakt is zowaarr mijn eigenste vriendin. Vandaag kreeg ze op school te horen dat zij bij de 200 genomineerde leerkrachten is die kans maakt om tot 'leerkracht van het jaar' verkozen te worden. Blijkbaar heeft ze op collega's of scholieren zo'n goede indruk nagelaten dat die haar hebben voorgedragen voor deze titel. Pas sinds september bezig en nu dit al... mooi zo schat!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...