zondag, mei 31, 2009

Kleine kwaaltjes? De oplossing van Winiefred


Geen zin meer om telkens naar de medicijnkast te lopen bij het kleinste ongemak? Met het boekje van Winiefred Van Killegem in de hand is dat ook niet nodig. In de voorraad- en koelkast of het kruidenrek kan je meer dan voldoende natuurlijke middeltjes vinden om je kwaaltjes te lijf te gaan. Ideaal dus als je het niet zo begrepen hebt op al die vaak dure chemische troep.

Omdat ik me moet indekken tegen reacties uit eigen huis snel een anekdote. Als mijn kleine schoonbroertje een oorontsteking had, dan liep die steevast in huis rond met een windel om zijn oren. Niet dat die windel hem veel goed deed, maar de inhoud, gebakken ui, des te meer. Ik heb er niet alleen veel mee gelachen, waarschijnlijk heb ik hem er zelfs mee gepest, maar werken deed het wel! Een tip die ook in dit boek niet mag ontbreken dus.

Uitgetest door mijn moeder, een voetbad met aardappelschillen. Na zo'n voetbad van om en bij de 10 minuten heb je niks last meer van vermoeide benen. Het verdict: klopt als een bus.

Als ik goed geteld heb komen niet minder dan 113 kwalen aan bod en nog meer oplossingen. Tenzij je vermoeide benen hebt en zonder aardappelen zit moest je nu al naar de winkel aan het lopen zijn!

'Kleine kwaaltjes? De oplossing van Winiefred' is uitgegeven bij Davidsfond/Leuven en kan je in de winkel bestellen onder volgend ISBN nummer: 978 90 5826 579 1

woensdag, mei 27, 2009

Makkelijke maïssoep



Zondagvoormiddag op een zonnig terras, verse maïssoep.

Nodig:

1 grote gesnipperde ajuin, 1 rode paprika in blokjes gesneden, 1 blikje maïs (circa 250 gr) afgespoeld, 1 1/2 liter groentebouillon, teentje uitgeperste knoflook, cayennepeper, zout, olijfolie

Doen:

* De ajuin, paprika en knoflook op een matig vuur aanstoven tot de ui glazig is.

* De groentebouillon toevoegen en aan de kook brengen.

* Na circa 10 minuten koken de maïs toevoegen en op smaak brengen met zout en (cayenne)peper.

* Mixen en klaar.

maandag, mei 25, 2009

Cheese


Op de blog van Sarah kon je pas je eigen inbreng doorsturen ter vervolmaking van één van haar übercoole kaartjes. Mijn bijdrage tot bovenstaand kaartje beperkte zich tot het woordje 'cheese', direct een winner zo bleek. Zo zie je maar dat bij coolinary altijd heel foodgericht wordt nagedacht.

Interesse in originele kaartjes? Voor een kaartje mooi en fijn moet je bij De Kaartenmakerij zijn.

donderdag, mei 21, 2009

Culinaria² - Menu²

Rondstruinen in het Brusselse Jubelpark, hoppen van het ene sterrenrestaurant naar het andere, een babbeltje slagen met Lionel Rigolet van restaurant Comme Chez Soi ** en wat foto's trekken... ideale zondagnamiddag zo bleek. Culinaria² was in mijn ogen alvast een schot in de roos.

Voor mijn eerste voorgerecht ging ik langs bij Julien Burlat van restaurant Dôme * uit Antwerpen. Daar stond een 'minestrone van rivierkreeft in cannelloni met gefrituurde wortelen en komijn' op mij te wachten. De toon was gezet.


Een statie verder was collega kempenzoon Viki Geunes van restaurant 't Zilte ** reeds druk in de weer met mijn tweede voorgerechtje, een overheerlijke 'zeewolf en tonijn tataki, aubergines met zwart look en venkelgnocchi'.


Op naar restaurant Comme Chez Soi ** waar naast Lionel Rigolet ook de mij bekende Daniel en Marcel mij hartelijke begroetten. Tegen een 'suprême van gelakeerde Barbarie eend en zijn sap gearomatiseerd met citrusvruchten, gevulde roulade van lange radijzen en krokante groenten' zeg ik uiteraard niet nee dus die liet ik me ook met plezier welgevallen.


En waarom ook geen dessert mee doornemen? Chef Mario Elias van restaurant Le Cor de Chasse * had een mooi bord bijeengeschilderd, geinspireerd op het parfum Guerlain "Homme". Straf, en de smaken klopten perfect.

Na het dessert zomaar huiswaarts keren, ho maar. Met een volle maag ben ik behoorlijk gedreven en dan durf ik het onderste al wel eens uit de kan halen. Het mag dan aardig wat moeite gekost hebben, uiteindelijk waren alle chefs bereid om voor Coolinary op de foto te gaan... tegelijkertijd. Respect!


En waarom ook niet even langs de stand van Peter Goossens van restaurant Hof van Cleve *** langslopen? Stel dat ik er nooit geraak om te 'Pottenkijken', laat staan om te eten... dan is een foto van zijn 'gebraiseerde varkenswangen met jonge erwten, dragon en citrus' toch het minste, niet?

Zelfs al gaat het om foto's, na een hoofdgerecht altijd een dessert! Na een 'taart van Brusselse plattekaas gegarneerd met rabarber en witte chocolade' van restaurant De Koopvaardij * was het welletjes geweest. Zu Hause.

woensdag, mei 20, 2009

Heston Blumenthal in Mijn Restaurant

Verbazing en ontgoocheling alom gisteren bij het bekijken van ‘Mijn Restaurant’. Uiteraard niet bij het zien van de rechtstreekse finalist. Restaurant Dell’Anno lijkt me daarvoor een meer dan logische keuze. Bij de vooruitblik naar volgende aflevering heb ik er echter wel een “Oh My God” of twee eruit geperst, als ware ik een stereotype Amerikaanse highschool bimbo. Heston Blumenthal die de twee restaurants bezoekt?

De Heston Blumenthal die met zijn charisma een volledig Brugs concertgebouw wist te vullen? De man achter
The Fat Duck in Bray, het tweede beste restaurant ter wereld? Die van 'In Search of Perfection'? Die Heston Blumenthal ja, die heeft door mijn Turnhoutse straten geflaneerd. Rekening houdend met het feit dat ik dagelijks met de fiets voorbij het restaurant passeer, was de kans dus niet gering dat ik hem tegen het lijf zou zijn euhm gefietst.

Niet dus! Die ene keer dat een culinaire grootheid als Heston Blumenthal door mijn geboortestad loopt weet ik van niets. Niet dat ik er iets tegen zou gaan zeggen zijn ofzo maar toch… Hoe onnozel!

Over naar de essentie dan maar. Wie geraakt er in de finale en wij wint die dan? Mijn ‘roddel’tante wist me gisteren nog te zeggen dat stemmen eigenlijk geen zin had gezien alles toch volgens een draaiboek verloopt.’s Avonds bleek alvast dat er van de door haar vooropgestelde afloop niets meer klopte. Gelukkig maar.

Van mij mag Kortrijk wel winnen. Omdat ik hier in het keukenteam geloof en omdat het plaatje ook klopt.
Of Sint-Truiden… een knaller van een maître, een gedreven zaal en een keuken met potentieel.
Of doe toch maar Turnhout want lokaal chauvinisme kan nooit geen kwaad. Tenzij je ‘van’t Stad’ bent natuurlijk.

SMS Turnhout naar 6677

dinsdag, mei 19, 2009

Culinaria² - Sang-Hoon Degeimbre

Afgelopen zondag in men eentje naar het Brusselse Jubelpark afgezakt om naar de crème de la crème van de Belgische gastronomie te gaan kijken. Op Culinaria² viel er niet alleen veel te zien, er viel ook veel te proeven. Foto's van de zaligheden die ik naar binnen heb gesloeberd krijg je later deze week, nu is het tijd voor Sang Hoon Degeimbre van restaurant L'Air du Temps **. Tijdens een kookduel met Mario Elias van restaurant Le Cor De Chasse * kwamen beide chefs op de proppen met een aards gerechtje.

Van Sang is geweten dat hij een van de meest vooruitstrevende chefs is van België. Zijn presentatie loog er dan ook niet om. Gecultiveerde minigroentjes in een vaasje waren zijn uitganspunt. De smaak van de groentjes zou trouwens supergeconcentreerd zijn, ... Geen idee waarom ik niet gevraagd heb zo'n miniwortel te mogen proeven.


Voorzichtig dresseren met wat bloemetjes, crumble, ...


Het resultaat mag er wezen. Voor mij nu al reden genoeg om van een tripje richting Eghezée te dromen.

Mario Elias zijn creatie moch er ook wezen. Hier werden de minigroentjes gebruikt om te garneren. Op de achtergrond kan je Sang zijn geweldige wortels zien. Toppresentatie

Close but no cigar

First runner up, een zilveren medaille, eerste eredame (ereheer klinkt niet)… Na een spannende nek aan nek race strandde coolinary.be bij de 'Culinaire Ambiance' wedstrijd op een zucht van de overwinning. Ei zo na stond Coolinary op het hoogste schavotje, helaas heeft het nipt niet mogen zijn.

Tenzij de verdiende winnaar na een onverwachte doch positieve dopingcontrole alsnog uit de running gehaald wordt, maak ik geen aanspraak op het prachtige prijzenpakket. Geen kookboeken ter waarde van 500 €, geen levenslang abonnement, geen permanente link en geen column. De eervolle vermelding mag ik hier zelf neerpennen en daarvoor wil ik iedereen die de moeite gedaan heeft om te stemmen eens vriendelijk bedanken. Ik hoop van harte dat een van mijn lezers, vrienden en collega’s de gelukkige winnaar is van een jaarabonnement.

Wie de winnaar is van de “Favoriete Foodblog van Vlaanderen” wedstrijd leest u allicht in de volgende editie van Culinaire Ambiance.


... the forks are strong in this one!

maandag, mei 18, 2009

Sandwiches, pistolets en broodjes

Kippenvel en kriebels krijg ik als vriendin begint over lange en ronde pistolets. Ten huize Frisjes is een pistolet altijd rond. Altijd! Een sandwich is dan weer lang en mals... of een diagonaal gesneden boterham, maar dan wel enkel in gezelschap van Engelssprekenden. Bij nader inzicht mag een sandwich zelfs ook hard zijn, al gaat de voorkeur dan toch uit naar de benaming broodje. Een lange pistolet? Tsss.

dinsdag, mei 12, 2009

Culinaria²

Juicht allom foodies, sterrenjagers en lekkerbekken. Vrijdag, zaterdag en zondag kan u allen afzakken naar onze hoofdstad om het er op culinair niveau eens goed te laten hangen. In het Jubelpark kan u namelijk terecht voor Culinaria², niet meer of minder dan een gastronomisch festijn om duimen en vingers bij af te likken.

Op Culinaria² zijn maar liefst 16 topchefs present, goed voor 25 Michelinsterren, die voor de hongerige bezoeker 4 verschillende menu's bereiden. Een voorgerecht van Pastorale, een tweede voorgerecht van 't Zilte, een hoofdgerecht van Comme Chez Soi en een dessertje van De Koopvaardij... hier kan het.

Surf als de bliksem naar Culinaria² voor verdere informatie. Geen zin in een uitgebreide menu met aangepaste wijnen, water en koffie voor een luttele 39€ (voorverkoop)? Dan kom je gewoon langs en geniet van de vele proeverijen en workshops die er plaatsvinden. A coolinary mustdo. Een nabeschouwing volgt.

zaterdag, mei 09, 2009

't Nagerecht

Restaurant 't Gerecht in Turnhout is, deze keer samen met Fleur Délice uit Diest, weeral genomineerd in het VTM programma 'Mijn Restaurant'. Ondanks de progressie die ze maken behoren Chris en Wendy opnieuw tot de potentiële afvallers. Persoonlijk zie ik ze ook deze ronde overleven, maar je weet natuurlijk nooit. Wie weet gaan ze Leuven wel achterna? Telkens genomineerd, telkens gewonnen.

Turnhout kan je nog steeds sms-gewijs steunen door Turnhout te sms'en naar 6677.

Er is echter nog hoop moest Turnhout deze of volgende ronde niet overleven. Aandachtige kijkers zullen al wel gemerkt hebben dat ze een klassebak in de keuken hebben staan die prachtige dessertjes maakt. Waarom geen dessertenrestaurant openen? Hip in New York en Turnhout is de volgende logische stap niet? De zaak kan je dan 't Nagerecht noemen en zo teer je toch nog op het succes van het tv-programma. Als ik straks de Lotto win dan doe ik het, al was het maar om te lachen.

woensdag, mei 06, 2009

Belgisch kampioenschap barbecue

Een beetje overmoedig zijn kan nooit kwaad. Met die instelling heb ik me, samen met een vakkundig geselecteerd team kookgenoten, ingeschreven voor het Belgisch kampioenschap barbecueën. Gezien het onze eerste deelname is hebben we nog niet het minste besef wat ons te wachten staat. Wat we wel weten is dat we het laatste weekend van augustus moeten vrijhouden. De 29ste voor een briefing en om alles op te stellen, de 30ste voor het BK.

Er zijn 5 opgelegde gerechten die door een vakjury zullen beoordeeld worden. Paling, kip, varken, rund en ananas.

Een groepsnaam? Hebben we nog niet.
Een mascotte? Hebben we nog niet.
Een thema? Hebben we nog niet.

Morgen steken we met de teamgenoten alvast een eerste keer de koppen bij elkaar.

Meer info over het BK BBQ kan je terugvinden op
www.defielesoofen.be. Ik beloof jullie alvast plechtig op de hoogte te houden van de verdere ontwikkelingen van ons team.

Tips voor een groepsnaam, mascotte, thema om de tent aan te kleden… zijn altijd welkom. Sponsors ook trouwens!

dinsdag, mei 05, 2009

Kok van't Stad


Samen met atv gaat de stad op zoek naar de 'Kok van 't Stad'. Deze wedstrijd voor hobbykoks, die op atv wordt uitgezonden, vormt de perfecte aanloop voor het Bollekesfeest met Antwerpen Proeft. Op dit evenement mogen de drie finalisten hun gerecht immers klaarmaken.
Na de ‘Ode aan ’t Stad’ en ‘de Schilder van ’t Stad’ gaat atv, samen met de stad Antwerpen, dit jaar op zoek naar de ‘Kok van ’t Stad’.
Gedreven hobbykoks, die een typisch Antwerps gerecht uit hun potten en pannen kunnen toveren, zijn de ideale kandidaten voor de wedstrijd 'Kok van 't Stad'. In een reeks van negen afleveringen gaan de stad en atv op zoek naar de ‘Kok van ’t Stad’.
De nadruk ligt op het 'Antwerpse' van het gerecht, waarbij ‘Antwerps’ ruim geïnterpreteerd kan worden. De deelnemers kunnen een nieuw gerecht bedenken, de jury verbazen met een authentiek gerecht, dat teruggrijpt naar Antwerpse culinaire tradities, typische streekproducten gebruiken of een gerecht maken met een typisch Antwerpse eigenschap (bv. een 'dikke nek'). Enige voorwaarde is dat er een reden moet zijn om het gerecht ‘Antwerps’ te noemen.
Geïnteresseerde hobbykoks kunnen zich nog tot 1 juni inschrijven via www.atv.be/kokvantstad.

De eigenlijke wedstrijd begint met een preselectie van acht kandidaten. In elke aflevering staat vervolgens één van deze kandidaten centraal. Zij krijgen elk een coach, die hen helpt hun gerecht te verbeteren. Op het einde selecteert de jury, bestaande uit Willem Azaert (culinair journalist), Ingrid Neven (kok) en David Davidse (BV en fijnproever) drie finalisten. Zij mogen hun gerecht klaarmaken op het Bollekesfeest en maken kans om een jaar lang de titel ‘Kok van ’t Stad’ te dragen. Het publiek beslist uiteindelijk wie van deze drie finalisten met de titel gaat lopen.

‘Kok van ’t Stad’: vanaf dinsdag 30 juni elke week op atv na het avondnieuws.

donderdag, april 30, 2009

Niet naar Normandië

In navolging van ons schoolreisje naar de Champagne van vorig jaar zouden we morgen richting Normandië trekken. Inderdaad, zouden. Wegens te weinig belangstellenden gaat onze trip helaas niet door. Aan het programma zal het alvast niet gelegen hebben want er stonden ons namelijk enkele leuke activiteiten te wachten.

Een bezoekje aan een Calvadosstokerij, een oesterkweker, en een authentieke camembertfabriek. Om nog maar te zwijgen van de royale fruits de mer schotel waarvan ik me had voorgenomen er eentje te verorberen. Niets van dat alles dus. Gelukkig is er de chocoladebeurs in Brugge nog die als enige troost kan dienen.

Vandaag is het trouwens de allerlaatste dag dat je op de site van Culinaire Ambiance kan stemmen op coolinary.be als je 'favoriete Vlaamse foodblog'. Ik maak me geen illusies, collega blogger Culinair-Atelier zal wel met de pluimen gaan lopen (zoals hij dat ook doet in de foodrank lijst) maar stiekem hopen mag natuurlijk altijd. In ieder geval alvast even iedereen bedanken die de moeite gedaan heeft om een stem uit te brengen.

Een andere genomineerde, hetzij in een andere categorie, die mij heel trots maakt is zowaarr mijn eigenste vriendin. Vandaag kreeg ze op school te horen dat zij bij de 200 genomineerde leerkrachten is die kans maakt om tot 'leerkracht van het jaar' verkozen te worden. Blijkbaar heeft ze op collega's of scholieren zo'n goede indruk nagelaten dat die haar hebben voorgedragen voor deze titel. Pas sinds september bezig en nu dit al... mooi zo schat!

woensdag, april 29, 2009

Blijft 't Gerecht open?


Morgen mag een van de twee genomineerde restaurants van het VTM programma ‘Mijn Restaurant’ voorgoed de gaskraan dichtdraaien. Restaurant La Scène uit Sint Niklaas of het Turnhoutse restaurant ’t Gerecht moet onherroepelijk de deuren sluiten. Als kempenzoon kan ik die niet anders dan spannend vinden. Laten we de kansen van ’t Gerecht anders even op geheel eigen manier onder de loep nemen.

Als je op de resultaten van de polls op het internet moet afgaan is ’t Gerecht een vogel voor de kat. De beelden die kijkend Vlaanderen op dinsdag en donderdag voorgeschoteld krijgen zijn ook niet echt bepaald positief te noemen. De kijkbuis wil ons maar al te graag doen geloven dat Wendy haar zaal zielloos leidt, en Chris wordt dan weer afgeschilderd als een betweterig kok zonder al te veel talent. Maar is dit terecht? En was d’Hoogeschool vorig jaar ook al niet bij voorbaat gedoemd om te verliezen? Toch maar oppassen

Collega’s en vrienden die er reeds gaan eten zijn wisten alvast te zeggen dat het eten er helemaal niet zo slecht is als dat men op televisie wil laten uitschijnen. Meer zelfs, het was er lekker, niet te duur en de bediening was op de koop toe nog attent ook. Akkoord, zowel voor de bezoekende topchefs Goossens en Herman als voor de criticus van Gault Millau en dhr Asaert liggen de criteria op een ander niveau, maar als de bezoekers tevreden zijn kan het toch niet zo slecht zijn. Gelukkig voor Wendy en Chris dat het diezelfde tevreden klanten zijn die een stem zullen uitbrengen.

Ook positief is dat ’t Gerecht de energieprijs in de wacht sleepte. De gedoodverfde verliezer slaagde er zowaar in iets te winnen. Mag ik van harte hopen dat ’t Gerecht deze stemmingronde overleeft zodat ook Coolinary eens ter plaatse kan gaan (potten)kijken.

Gisterenavond alvast eens een langs de Paterstraat gepasseerd. Bezoekers van ’t Gerecht werden verplicht schriftelijk te bevestigen dat ze niets over de stemming zouden bekend maken. De buiten / binnenwipper zorgde er dan weer voor dat er geen ongenode gasten de zaak betraden. Geheimhouding über alles, maar was de sfeer zo rond de middernachtklok niet behoorlijk uitgelaten, om van een feestje niet te spreken. Of was dat dan toch een afscheidsfeestje?

dinsdag, april 28, 2009

Choco-Late

Nog eens eentje voor de chocoladeliefhebbers onder ons?

Van 1 tot en met 4 mei kan je in het Belfort van Brugge naar
Choco-Late - “the chocolate festival”, een must voor elke rechtgeaarde chocolic. Tal van standhouders prijzen hun waren aan en uiteraard kan er ook geproefd worden. Wie niet genoeg kan krijgen van al dit lekkers kan aan workshops deelnemen, zich vergapen aan chocolade kunstwerken (Belfort, futuristische kippen, Barack Obama…) en als dat nog niet genoeg is vertrekken er aan het Belfort ook nog eens chocoladewandelingen door de stad.

Ondergetekende overweegt ernstig om dit weekend richting Brugge af te zakken.

zaterdag, april 25, 2009

Concrete Cooking

Zoals jullie al dan niet weten, zijn vriendin en ik al een tijdje (en op het gemak) een huisje aan het verbouwen. Dat vergt energie, kost stukken van mensen en slorpt een aardige brok vrije tijd en vakantiedagen op. Er is gewoon geen tijd om lekker te kokerellen, vrienden uit te nodigen... Direct ook de reden waarom er op coolinary al een eeuwigheid geen receptjes meer verschenen zijn. En dan te beseffen dat ik de titel "favoriete foodblog van Vlaanderen" ambieer.

Er is echter ook goed nieuws! Alles is van tijdelijke duur, zo ook die verbouwingen. Stilletjesaan zien we vooruitgang en na een eeuwigheid aan sloopwerken is dat uiterst aangenaam. Vandaag de ganse dag (lees van 7.30 h tot 17.00h) een nieuwe riolering gestoken en dat op volgend dieet:

3 chocoladekoeken, een snickers, een zakje paprika chips, 1 fles cola en een flesje Aquarius. Nauwelijks foodieproof maar ik ben de dag toch maar mooi doorgekomen.

Daarstraks trouwens ook nog ondervonden dat koken en verbouwen aardig wat gelijkenissen vertonen. Zo kan ik de kriebels krijgen van mensen die er niet in slagen een recept tot een goed einde te brengen. Hoe doen ze dat toch? Wat ik doe is het geheel een keertje lezen, rekening houden met het hele kook/bakproces en er vervolgens aan beginnen. Meestal is het resultaat ok en als er toch iets fout gelopen is dan probeer ik te achterhalen wat dan wel de oorzaak kan zijn. En dan te bedenken dat er mensen zijn die na één halfbakken poging al aan het mailen zijn met SOS Piet omdat het toch maar niet wil lukken. Niet geheel ontoevallig om eens met de nieuwe keuken op "den televies" te komen denk ik dan. Maar soit ik dwaal af... gelijkenissen.

Ik had mortel of cement nodig, wat voor mij ongeveer hetzelfde is. Snel naar de winkel om een zakje van 5 kilo te kopen en hup, cement maken. 5 kg met 3/4 liter water mengen, kan niet misgaan, tenzij. Tenzij je dat interpreteert als '3 à 4 liter water'. Zo doen die mensen met hun recepten dat dus.

dinsdag, april 21, 2009

Lang leve de postbode

Met een picknickmand voor de deur is het altijd leuk thuiskomen. Cadeautje van de mensen van Milner kaas, kwestie van deze foodie de kans te geven om van de eerste zonnestralen te genieten.

Voor de zekerheid even checken of die mand echt wel voor mij is... Check!

En dan eens gauw zien wat er in zit, zo nieuwsgierig ben ik wel. Kaas, verse pistolets, een flesje rood, bestek, borden... en een vriendelijk kaartje. Zonder twijfel dat deze mand nog van pas gaat komen eens we verhuisd zijn.


Vorige week had de postbode me ook al verrast, met het prachtige boek "De Chocolade Route" van Dominique Persoone.


Nu moet je maar af en toe op Coolinary komen piepen om te weten dat deze Brugse chocolatier naar mijn bescheiden mening echt wel top is. Zijn gepersonaliseerd voorwoordje in het boek doet mij dan ook een wereld van plezier. Binnenkort op deze blog... meer over De Chocolade Route.

S. Pellegrino World's 50 best restaurants 2009

Elk jaar is het weer afwachten welk restaurant zich het beste restaurant van de wereld mag noemen en reeds de vierde keer op rij is dat El Bulli van Ferran Adrìa.

Een gerespecteerd panel van professionele foodies, (koks, critici, mensen uit het horecawezen) waaronder ook onze eigenste Dirk De Prins, stellen elk jaar de lijst met 50 restaurants samen. Het spreekt voor zich dat we hier echt wel met de absolute top te maken hebben.

Spanje scoort goed in de hoogste regionen met maar liefst 4 restaurants in de top 10. Frankrijk telt 8 restaurants in deze top 50 en Italië 6, waaronder de hoogste nieuwkomer op 13. En dan zijn er nog België en Nederland. Het Hof van Cleve klimt twee plaatsen naar de 26ste stek, maar voelt de hete adem van Oud Sluis (van 42 naar 29) reeds in de nek. Zowaar een rijmpje.

De volledige lijst dan maar:

1/ El Bulli, Spain (1) www.ellbulli.com
2/ The Fat Duck, UK (2) www.fatduck.co.uk
3/ Noma, Denmark (10) www.noma.dk
4/ Mugaritz, Spain (4) www.mugaritz.com
5/ El Celler de Can Roca, Spain (26) www.cellercanroca.com
6/ Per Se, US (6) www.perseny.com
7/ Bras, France (7) www.michel-bras.com
8/ Arzak, Spain (8) www.arzak.es
9/ Pierre Gagnaire, France (3) www.pierre-gagnaire.com
10/ Alinea, US (21) www.alinea-restaurant.com
11/ L'Astrance, France (11) www.lastrance.abemadi.com
12/ The French Laundry, US (5) www.frenchlaundry.com
13/ Osteria Francescana, Italy (nieuw) www.osteriafrancescana.it
14/ St. John, UK (16) www.stjohnrestaurant.co.uk
15/ Le Bernardin, US (20) www.le-bernardin.com
16/ Restaurant de l'Hotel de Ville, Switzerland (27) www.phillipe-rochat.ch
17/ Tetsuya's, Australia (9) www.testuyas.com
18/ L'Atelier de Joel Robuchon, France (14) www.joel-robuchon.com
19/ Jean Georges, US (17) www.jean-georges.com
20/ Les Creations de Narisawa, Japan (nieuw) www.narisawa-yoshihiro.com
21/ Chez Dominique, Finland (39) www.chezdominique.fi
22/ Ristorante Cracco, Italy (43) www.ristorantecracco.it
23/ Die Schwarzwaldstube, Germany (35) www.traube-tonbach.de
24/ D.O.M., Brazil (40)
25/ Vendome, Germany (34)
26/ Hof van Cleve, Belgium (28) www.hofvancleve.be
27/ Masa, US (re-entry) www.masanyc.com
28/ Gambero Rosso, Italy (12)
29/ Oud Sluis, Netherlands (42) www.oudsluis.nl
30/ Steirereck, Austria (nieuw) www.steireck.at
31/ Momofuku Ssam Bar, US (nieuw) www.momofuko.com
32/ Oaxen Skargardskrog, Sweden (48) www.oaxenkrog.se
33/ Martin Berasategui, Spain (29) www.martinberasategui.com
34/ Nobu, UK (30) www.noburestraurants.com
35/ Mirazur, France (nieuw) www.mirazur.fr
36/ Hakkasan, UK (19) www.hakkasan.com
37/ Le Quartier Francais, South Africa (5) www.lequartier.co.za
38/ La Colombe, South Africa (re-entry) www.constantia-uitsig.com
39/ Asador Etxbarri, Spain (44) www.asadoretxebarri.com
40/ Le Chateaubriand, France (nieuw)
41/ Daniel, US (41) www.danielnyc.com
42/ Combal Zero, Italy (re-entry) www.combal.org
43/ Le Louis XV, France (15) www.alain-ducasse.com
44/ Tantris, Germany (47) www.tantris.de
45/ Iggy's, Singapore (nieuw) www.iggys.com.sg
46/ Quay, Australia (nieuw) www.quay.com.au
47/ Les Ambassadeurs, France (45) www.crillon.com
48/ Dal Pescatore, Italy (23) www.dalpescatore.com
49/ Le Calandre, Italy ( 36) www.calandre.com
50/ Mathias Dahlgren, Sweden (nieuw) www.mathiasdahlgren.com


Meer info over de lijst, bekroonde chefs, restaurants en dergelijke kan je terugvinden op The World's 50 Best.

zondag, april 19, 2009

Goed gegeten in Cucina Marangon

Razende honger, check! Reservatie, check! Goed gezelschap, check! Centjes / Visa in the pocket, check! Vriendin en ik waren helemaal klaar om ons eens gastronomisch te laten verwennen in Cucina Marangon. Iets na zeven parkeerden we de auto op de Grote Markt in Turnhout, waarna we nipt de cameraploeg van VTM konden ontwijken. De ontvangst was op zijn minst gezegd hartelijk te noemen. Lach hier, kus daar, kwinkslag ginder… ik had niets anders verwacht?

Eenmaal gezeten werd ons zoals het hoort een aperitief aangeboden. Gezien we iets te vieren hadden namen we allebei een glaasje prosecco. En daarna nog eentje. In afwachting van de bestelde 4-gangen-menu kwamen de hapjes op tafel, een trio van pasta met huisbereide focaccia. Werden vervolgens met veel schwung, aangepaste wijn en leuke verhalen aan tafel geserveerd:

* Rijstsalade ‘Primavera' kreeft / smeuïge stokvis / kruidenkoekje / kreeftenvinaigrette/

* Cannelloni tamme eend / ricotta van schapenmelk / stoofpotje van rode ui, kerstomaatjes, basilicum en mascarpone

* Lamscoteletjes‘duizendblad' van aubergine en aardappel / groene asperges / morieltjes / lamsjus ‘natuur'

* Parfait ‘Marsala' / meloencoulis

We smulden en smikkelden onze buikjes mooi rond, zo lekker was het. Na de maaltijd volgde nog wat koffie, thee, limoncello, huisgemaakte koekjes en hoe kan het ook anders… een flinke babbel. Toen de grote wijzer op de 12 stond en de kleine op de 1 besloten we afscheid te nemen, kwestie van elkaar toch nog de nodige nachtrust te gunnen. Van uitgebreid tafelen gesproken.

vrijdag, april 17, 2009

Mijn restaurant 2009 - de websites

Kijk eens aan. Als dat de websites van de deelnemers van 'Mijn Restaurant 2009' niet zijn... Aanpassingen worden nog volop aangebracht maar hier en daar kan u toch al een glimp opvangen van het eindresultaat. Check it out!

* Fleur délice
* La Scène
* Dell' Ano
* Bigarreaux of ook www.restaurant-bigarreaux.be
* 't Gerecht of ook www.restaurant-tgerecht.be

Gisteren alvast live gezien dat 'the big cheese' van Gault Millau samen met Willem Asaert van Knack 't Gerecht binnenwandelde met een cameraploeg in hun kielzog. Wie o wie zou dan toch die derde anonieme recensent zijn?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...